La
Fira del Llibre acull a les 12:30 d'aquest matí la presentació de
Que
nadie duerma (Alfaguara),
el nou llibre de Juan José Millás (València, 1946), en un acte
conduït pel periodista Emili Piera. La novel·la narra les
peripècies de Lucía, una programadora informàtica que, després de
perdre el seu treball, decideix convertir-se en taxista i recórrer
la ciutat tractant de trobar al seu veí, de qui està enamorada.
Veure trontollar-se la seua situació laboral es converteix així en
el detonant d'un canvi vital per a la protagonista. Millás considera
que “de les crisis fortes, si s'ix, s'ix canviat. La història de
la literatura està plena de personatges que han donat a la seua
existència un gir de 180 graus, però també succeeix en la vida
real”. “Els conflictes generen oportunitats, de fet, s'escriu des
del conflicte, no des del benestar. U no escriu quan està satisfet
amb la seua realitat, sinó quan entre la realitat i u mateix hi ha
un conflicte”, ressalta l'autor amb motiu de la seua visita a la
Fira.
L'òpera
Turandot juga un paper molt especial en aquesta narració, no obstant
això, Millás declara no ser “molt aficionat a l'òpera, com
tampoc ho és el meu personatge, però es dóna la coincidència que
un dia escolta l'ària Nessun
Dorma
i li arriba a la medul·la”. En aquest sentit, assenyala que el seu
llibre està ple de “eixe tipus de casualitats que Jung denominava
sincronicitats, o el que és el mateix, la casualitat a la qual li
donem sentit. Al cap i a la fi, els éssers humans som caçadors de
sentit i intentem donar algun significat a les coincidències.
Turandot apareix en el text per casualitat, però després va
adquirint sentit”.
La
protagonista de Que
nadie duerma
s'erigeix com un personatge quixotesc perquè es tracta “d'una dona
ingènua i bondadosa: dues característiques que té el personatge de
Cervantes, que solen donar-se juntes i per a les quals no sembla
haver-hi espai en aquest món. Eixe xoc que es produeix entre la
personalitat de Lucía i la personalitat del món és una de les
peripècies que alimenten la trama”, apunta Millás, per a qui,
atès el caire que està prenent el segle XXI, “ara potser
necessitem més Quixots que mai”. La pròpia Lucía anhela ser una
dona-ocell, animal que per al narrador “representa la llibertat.
Quan pensem en el grau màxim de llibertat pensem a volar, que ha
sigut el somni de l'home des d'Ícar”.
Pel
seu treball com a taxista, Lucía va transportant diferents
personatges que transiten per la narració i que representen “al
món urbà i als éssers que conviuen en una gran ciutat. De fet, la
ciutat és en si protagonista de l'obra”, assenyala l'escriptor.
Així mateix, Millás ressalta les similituds entre llegir una
novel·la i recórrer una ciutat, segons explica “els carrers no
serveixen només per a anar d'un lloc a un altre, sinó també per a
poder desplaçar-se d'un lloc a un altre de la teua vida i, d'igual
manera, quan u llig una novel·la interessant està anant d'un lloc a
un altre de si mateix”.
Comparte la noticia
Categorías de la noticia