Francisco
Adán (Abogado)
Imposición
o prohibición
Vivimos
tiempos extraños y son los tiempos donde hay gente que abandera el
respeto por la vía de la imposición o la prohibición. Qué quieren
que les diga, desde mi punto de vista hay que tener mucho cuidado con
las prohibiciones, por lo menos hay que saber qué se prohíbe y qué
cosas se van a prohibir.
No
son pocos los amigos que me hablan de los derechos de los animales,
pero yo, que me dedico a esto del derecho con mayor o menor acierto,
sé que otorgar derechos a los animales supone un paso al frente en
la filosofía del derecho y el iusnaturalismo, una victoria de los
sofistas si me aprietan en la línea histórico-temporal o si nos
volvemos más modernos de Santo Tomás o de Rosseau.
Por
otro lado, los positivistas que creen que el derecho es una
herramienta meramente humana, que no hay
un derecho natural o divino (según sea Rosseau o Santo Tomás quien
defienda en el debate esta postura) y el británico Stuart Mill o el
francés Comnte podrían defender arduamente que el derecho, como tal
herramienta humana no puede ser aplicado a los animales, que eso es
una animalada. Claro que podrían cambiar las tornas y ser un
entusiasta Thomas Jefferson el que defendiera que, por muy derecho
natural que sea, este otorga derechos al ser humano por el hecho de
tener dignidad ( que es el generador de derechos) y que la dignidad
es una virtud esencialmente humana frente a un acalorado Francis
Bacon que podría contrargumentar que en tanto en cuanto el derecho
es una herramienta esencialmente humana, nada impide al ser humano
regular lo que estime oportuno y si se quiere otorgar derechos a los
animales, mientras esté correctamente adoptado este acuerdo, nada
impide que los animales tengan derechos.
Por
desgracia este apasionante debate se ha reducido a llamar a los que
les gustan los toros torturadores y a los que los quieren prohibir
liberticidas, será que la sociedad de la información no es la
sociedad de la formación ni de la argumentación y si no lo creen,
miren al Congreso.
Albert
Llueca
Incivil,
groller, rude, ignorant
Ésser
vivent dotat de sensibilitat i moviment voluntari. Espectacle format
per actuacions molt variades que intervenen pallassos, acròbates,
feres ensinistrades, exercicis de màgia, etc. Allò especialment
notable, digne d'atenció, que s'ofereix a la vista o a la
contemplació intel·lectual. Relatiu o pertanyent a l'enteniment.
Aptitud, facultat, d'entendre. Percebre amb la intel·ligència el
sentit (d'alguna cosa), tenir la intel·ligència, una idea clara
(d'alguna cosa).
Definicions,
definicions, definicions, que fan dels fet no menys important o
valuós, o si. Si al propi ser li lleves la seua pròpia condició de
sensibilitat. Facultat de sentir, de percebre pels sentits. O la seua
condició voluntària.
Que
neix de la voluntat. I la transformes en ensinistrament per tot allò
de real, de cru, de nú, de naturalitat, d'incertesa i de somnis.
Debat,
consciència. Ideolgia. Sistema d'idees econòmiques, polítiques o
socials que configuren la visió de la realitat. Et fan estar en un
lloc o en un altre. En un vaixell o en un altre. En un horitzó o en
un altre. En un
destí o en el lloc de partida.
Puc
entendre als defensors dels animals i puc entendre als defensors dels
animals. Un a favor de la seua exhibició pública i altres com a
defensor de la vida digna dels mateixos. Estat dinàmic de la matèria
organitzada, caracteritzat bàsicament pel fet de poder reproduir-se
i per la capacitat d'adaptació i d'evolució davant els
diferents canvis en el medi.
La
tradició no pot ser l'escorça infinita. Llegat històric,
reiterat o modificat, fet de trets formals, estilístics i temàtics.
Capa externa dels òrgans. La tradició ens ha de servir per a poder
aprendre, debatir, consensuar i ser humans. Animal, llevat de l'home.
Discussió d'una qüestió entre dues o més persones de posicions
contraposades, les quals es troben subjectes a les regles metòdiques
d'intervenció i d'exposició de llurs arguments. Aprovar per
consens.
Dir
mal per tal de destruir la bona opinió que altres en tenen, de
menysprear-ne la qualitat. Manera de jutjar sobre una qüestió,
concepte que hom té d'una cosa qüestionable. Concepte que hom té
d'una persona, manera com hom la jutja.