Educació ha convocat la Mesa Sectorial d'Educació per a presentar i debatre el projecte d'ordre sobre la implantació del projecte experimental de les aules de 2 anys en 33 col·legis d'Infantil i Primà ria de la Comunitat Valenciana. AixÃ, la Conselleria pretén consensuar amb tots els actors implicats en el programa la seua aplicació i implantació.
El secretari autonòmic d'Educació i Investigació, Miquel Soler ha fet èmfasi en què el programa d'aules de 2 anys s'establix per motius pedagògics que estan à mpliament contrastats per estudis i experiències. No és un tema de qui cuida el xiquet, no cap tampoc el concepte de guarderia, sinó que encara que el pare i la mare estiguen a l'atur seria interessant que a partir dels dos anys pogueren anar ja a una escola pública, de qualitat, amb una atenció que permeta millorar la seua socialització, el procés d'aprenentatge de les primeres edats.
Soler ha aprofundit en el tema explicant que Açò no significa que competim amb les escoles infantils municipals, sinó que volem fer una oferta complementà ria en el conjunt del territori, i per això ho analitzarem municipi a municipi de comú acord amb les administracions locals. Aquest programa experimental es limita a 33 unitats en centres públics d'Infantils i Primà ria que els hem seleccionat en funció que tingueren els requisits necessaris i amb l'avaluació d'este programa experimental després ja analitzarem en conveni amb els ajuntaments l'extensió progressiva en els propers anys.
S'ha proposat que s'obrirà un assistent telemà tic per tal de recollir les sol·licituds d'ingrés al Programa Experimental d'Aules de 2 anys. L'aplicació web, que estarà operativa del dia 21 al 28 de setembre, permetrà la inscripció de les famÃlies des de casa o mitjançant el personal habilitat per a aquesta tasca als ajuntaments que s'han acollit a la iniciativa. A més, les famÃlies hauran de presentar els documents que acrediten les situacions que presenten a les sol·licituds per tal de poder realitzar la baremació.
Tot seguit, els centres adherits al projecte experimental podran inserir les dades generades al gestor telemà tic per tal de començar la baremació de sol·licituds. També cap la possibilitat de presentar les sol·licituds en paper, les dades de les quals hauran de ser introduïdes manualment pels centres.
El procés de resolució de l'admissió començarà el dia 29, quan es comprovarà que no hi haja duplicitats, tot seguit el Consell Escolar del centre baremarà les sol·licituds fins al 30 de setembre i seguidament es publicarà una llista provisional d'admesos el dia 1 d'octubre al taulell de cada centre. Les famÃlies podran al·legar els dies 1 i 2 d'octubre i el dia 5 es publicarà la llista definitiva.
Per tal de formalitzar la matrÃcula, cal portar el llibre de famÃlia o una certificació d'inscripció al Registre Civil i un document sanitari que es facilitarà al centre educatiu i que el facultatiu mèdic a cà rrec del xiquet o xiqueta haurà d'emplenar.
Els xiquets admesos començaran el curs el dia 13 d'octubre i finalitzaran d'acord amb allò que assenyala el calendari escolar 2015-16 per als alumnes d'infantil.
La importà ncia pedagògica de les aules de 2 anys
La UNESCO va adquirir un compromÃs mundial per a oferir una educació bà sica de qualitat a tots els xiquets i xiquetes, un dels objectius principals del qual consisteix a estendre i millorar la protecció i l'educació integrals de la primera infà ncia, especialment en el cas dels xiquets i xiquetes més vulnerables i desafavorits.
L'avançament de la seua incorporació al sistema educatiu públic, en les mateixes condicions d'igualtat i gratuïtat que ja afecten el segon cicle de l'Educació Infantil, contribuirà , per una banda, a la rà pida identificació de xiquets i xiquetes en situació de risc per dificultats en l'à mbit familiar i, per una altra banda, a garantir el desenvolupament fÃsic, afectiu, social i intel·lectual perquè, tot plegat, encetem un nou concepte de cultura escolar universal que assente les bases d'una ciutadania participativa i solidà ria.
La generalització de la implantació d'este nivell educatiu als centres públics d'Educació Infantil i Primà ria, contribuirà sens dubte a la millora de la conciliació de la vida familiar i laboral, en especial en famÃlies que no poden accedir a centres que no són de titularitat de la Generalitat, bé siga per la insuficient oferta de places o bé per la impossibilitat d'assumir el cost econòmic.
Aquesta vesprada segueixen les reunions amb la Mesa de Pares i la Mesa d'Alumnes per tal de fer-los partÃcips d'aquest Projecte experimental d'Aules de 2 Anys.