L'exposició
itinerant 'Memòria de la Modernitat', que recull el tresor
artÃstic de la Diputació de València, farà escala a Sagunt a
partir del pròxim dilluns, 11 de març. La mostra, que apropa a les
comarques valencianes el ric patrimoni de la corporació provincial,
podrà visitar-se fins al 14 de juliol a la Sala Glorieta de la
Fundació Bancaixa, situada en la Plaça Cronista Chabret de la
localitat. La mostra inclourà , com a novetats destacades, 'L'últim
dia de Sagunt' de Francesc Domingo o 'Conte d'hivern' d'Isabel
Tristán, entre altres.
Sagunt
acollirà una selecció de 62 obres procedents del patrimoni de la
Diputació. En aquesta selecció no podien faltar peces vinculades a
la capital del Camp de Morvedre, com 'L'últim dia de Sagunt', de
Francesc Domingo, destacat pintor del segle XIX que va exercir
influència sobre artistes com JoaquÃn Sorolla o Ignacio Pinazo, i
un dels primers pensionats per la Diputació. Aquesta peça de 1869,
en la qual s'aprecien les seues innovacions en matèria de llum i
color, recorda el Sagunt romà i la seua destrucció després de huit
mesos assetjada per part de les tropes cartagineses dirigides per
AnnÃbal.
Una
altra de les novetats destacades en aquesta nova escala de 'Memòria
de la Modernitat', que també s'inspira en l'època romana
d'aquesta ciutat, és 'Somni sobre les ruïnes de Sagunt' (1953),
d'Agustà Albalat. L'artista es va convertir en un referent en
l'experimentació informalista. En aquesta peça va començar a
canviar el paisatgisme realista i sintètic que no desentonava amb la
tradició valenciana pel formalisme geomètric. El paisatge per a
Albalat és un camp d'experimentació pictòrica orientat cap a la
puresa i la simplificació de les formes.
'Conte
d'hivern', d'Isabel Tristán, és un altre dels quadres més
rellevants dels que podran gaudir els qui visiten aquesta exposició.
L'artista introdueix en la seua obra el postminimalisme que explora
les possibilitats de la bidimensionalitat. Aquesta peça de 1994 és
una elegia de les possibilitats pictòriques, on destaca la seua gran
sensibilitat cromà tica que es plasma en propostes abstractes, amb
les quals aconsegueix un gran equilibri entre espai, geometria i
color. Les seues obres remeten a imatges enigmà tiques que freguen el
surrealisme.
En
aquest repertori també es distingeix la incorporació de 'Juan a
la taula', de Victoria Civera. En aquesta peça de 1983 l'artista
de Port de Sagunt proposa un estudi pictòric que s'interna en un món
circular, que s'envolta en una interpretació de l'home vitruviano.
Amb una à mplia gamma de suports, Civera treballa amb una pinzellada
expressionista que recorda els grattage
de Munch i el surrealisme. Amb això aconsegueix una nova exaltació
de la pintura figurativa que havia sigut destronada en la dècada
anterior.
Més
de 47.000 visites
Des
que va obrir les seues portes a Requena i després de fer escala a
Alzira, Gandia i Ontinyent, més de 47.000 persones han pogut gaudir
de les joies artÃstiques de la Diputació amb aquesta mostra que
proposa un recorregut per la història de l'art valencià des del
gòtic fins a l'actualitat, a través d'una variada selecció d'obres
dels fons artÃstics de la corporació provincial, que compta amb més
de 4.500 creacions artÃstiques entre pintures, dibuixos, escultures
i gravats.
La
mostra de Sagunt reuneix fins a quatre Sorollas, com 'El Palleter';
'El guardavia', d'Ignacio Pinazo Camarlench; 'Escola de ParÃs',
d'Equipo Crónica; 'El crist crucificat amb la Mare de Déu i Sant
Joan', de Francisco Ribalta; o 'Retrat de l'Arquebisbe de
València Francisco Ximénez del Riu, de Vicent López, entre altres
quadres rellevants.
'Memória
de la Modernitat' es complementa amb una sèrie d'activitats
paral·leles gratuïtes, com a visites guiades, taules redones,
dià legs amb les obres o tallers didà ctics familiars i escolars,
aixà com visites comarcals per a apropar l'art a tota la comarca del
Camp de Morvedre.