Foto del documental. / EPDAEl pròxim dimarts, 24 de juny, es complixen cinquanta anys d’un dels fets més significatius de l’última etapa de la dictadura a la Comunitat Valenciana. La nit de Sant Joan del 1975,la policia va de tindre deu persones reunides de manera clandestina en una casa d’exercicis espirituals d’Alaquàs amb la intenció de crear el Consell Democràtic del País Valencià. Es tractava d’una reunió secreta entre membres de diversos moviments polítics.
Dilluns a les 22:45 h, À Punt emet una nova entrega del programa Informe, on els protagonistes d’esta batuda recorden la detenció. Una operació amb tots els ingredients de les millors històries policíaques. Pistola en mà, els agents van acordonar l’edifici religiós i van irrompre en la trobada clandestina al crit de “Quiets! Les mans damunt de la taula!” Els detingutsvan haver de menjar-se els fulls d’una agendaque conteniales dades de desenes d’activistes.
Els 10 d'Alaquàs va ser una plataforma plural que va tindre gran projecció internacional en un moment històric per a Espanya i per a la Comunitat Valenciana. La causa oberta arran de la detenció d'este grup, per associació il·lícita, van acabar en indult cinc dies després de la mort del dictador Francisco Franco i després d'una àmplia mobilització cívica. Però este grup heterogeni i plural va estar a la presó malgrat la campanya de suport en la qual diversos sectors polítics, representants del món econòmic i del teixit social valencià, van exigir l'alliberament que finalment van aconseguir.
Informe reconstruix el context del final del franquisme amb figures com Manuel Broseta o Vicent Ventura i la història dels 10 d'Alaquàs. Entre d’altres, formen part d’estecol·lectiul’exconseller Vicent Soler, Josep Guia, el periodista J.J. Pérez Benlloch i el que seria ministre socialista Ernest Lluch,assassinat per ETA l’any 2000.
Comparte la noticia
Categorías de la noticia