La regidora de Recursos Culturals,
Gloòria Tello, ha presentat este matí la 34a edició de la Mostra de
València-Cinema del Mediterrani, que se celebrarà del 24 d'octubre al 3 de
novembre. Acompanyada de la directora gerent del festival, Rosa Roig, i del
director de programació, Eduardo Guillot, Tello ha destacat la voluntat del
Govern del Rialto que la renovada Mostra, recuperada l'any passat després de la
seua desaparició el 2012, a més de ser un radar per a identificar el nou cinema
fet als països de la conca del Mediterrani, servisca per a «mostrar la ciutat
que volem, una València cultural, moderna i oberta».
«Des que recuperàrem la Mostra de València-Cinema del Mediterrani després
de l'aturada de 2012, ha sigut molt important aprofundir en la mediterraneïtat
d'este festival. Si l'any passat vam posar les bases d'eixa mediterraneïtat, enguany
el que fem és confirmar-les perquè d'alguna manera mostre la ciutat que volem
ser de cara a l'exterior, una València cultural, moderna i oberta», ha afirmat
la regidora Gloria Tello. La responsable de Recursos Culturals ha recordat que
abans de la seua desaparició el 2012, el festival internacional de cinema de
València «va significar durant molts anys un referent en el panorama
cinematogràfic internacional».
Tello s'ha referit a diversos pilars fonamentals d'esta edició, com
l'homenatge al cineasta valencià mort fa un any, Toni Canet, protagonista d'un
llibre escrit pel periodista Carlos Aimeur. «Un altre aspecte que em sembla
important és la presència de les directores egípcies per a ensenyar la realitat
d'un país a l'altre costat del Mediterrani, on hi ha la censura prèvia i on les
condicions per a fer cinema són molt complicades, especialment per a les dones.
També m'agrada molt assenyalar que hem recuperat les publicacions, que eren un
senyal d'identitat de la Mostra, el cicle de la comèdia italiana, les palmeres
d'honor i, per descomptat, els premis Palmera d'Or, Plata i Bronze.
Tello ha destacat les figures de Liliana Cavani i Ferzan Özpetek, directors
que estaran a València per a recollir les palmeres d'honor, i s'ha mostrat
convençuda que la resposta del públic a una programació atractiva i diferent
permetrà superar la xifra de 9.000 espectadors de l’any passat. També s'ha
referit a l'augment del pressupost de 375.000 a 590.000 euros, i a la dotació
econòmica que enguany tindran tant la Palmera de Plata (10.000 euros) com la de
Bronze (5.000 euros), a més dels 25.000 de la Palmera d'Or. «És una Mostra que
es consolida i que té tots els ingredients per a convertir-se en tot un
referent i una cita cultural imprescindible a la nostra ciutat».
UNA FINESTRA A LA PRODUCCIÓ
VALENCIANA
El director de programació, Eduardo Guillot, ha fet un recorregut per la
programació de la 34a Mostra de València, en la qual s'augmenta de 89 a 109 el
nombre de pel·lícules que es projectaran, dins d’«un esforç per a prendre el
pols al cinema que s'està fent al Mediterrani actualment». Ha destacat
igualment l'impuls a la Secció Informativa i s'ha referit a un context de
«realitat audiovisual canviant i multiplicitat de pantalles, i a l’objectiu de
projectar pel·lícules que no s'hagen vist a Espanya». Després de ressenyar la
importància que «les pel·lícules vinguen acompanyades, amb la possibilitat
d'interactuar amb les persones que les han fetes, Guillot ha destacat
l'objectiu preferent que el festival «siga una finestra a la producció
valenciana».
La directora gerent, Rosa Roig, s'ha referit a les diferents seus de la 34a
Mostra: els Cines Babel, la Filmoteca, la Fundació Bancaixa, la seu de la SGAE,
el Palau de Congressos i el Teatre Principal. I a les col·laboracions i
patrocinis que han permés tirar avant una programació ambiciosa en un festival
que repassa l'última fornada cinematogràfica feta al Mediterrani amb una Secció
Oficial integrada per 12 produccions inèdites a Espanya, procedents de França,
Líbia, Egipte, Grècia, Espanya, Turquia o Albània, i una potent Secció Informativa
amb quinze llargmetratges, entre els quals també s'inclouen diverses estrenes i
títols destacats en altres cites internacionals: Els miserables (Ladj Ly), Zero
Impunity (Nicolas Blies, Stéphane Hueber-Blies), Dafne (Federico Bondi), Diamond
Dust (Marwan Hamed), The Truth
(Hirokazu Koreeda), Mar (Margarida
Gil), Alice et le maire (Nicolas
Pariser)…
En esta edició s'entregaran dos palmeres d'honor: una a la llegendària
Liliana Cavani, una cineasta valenta i sense complexos, que ha exercit una
notable influència en diverses generacions de directores europees; i una altra
al director turc Ferzan Özpetek, un cineasta sense prejudicis, el cinema del
qual aposta per la sensualitat i té un caràcter netament mediterrani. Tots dos
visitaran el festival i oferiran una classe magistral.
També es retrà homenatge al director, productor i guionista valencià Toni
Canet, mort el novembre de 2018, que inclourà la projecció de la seua
pel·lícula pòstuma, Calç blanca, negro
carbón, en la gala inaugural del festival i un cicle amb el seu treball com
a director, així com la publicació d'un llibre del periodista Carlos Aimeur
sobre la seua obra.
A més, la Mostra de València vol visibilitzar la creació cinematogràfica
egípcia feta per dones i la diversitat de punts de vista que la generen, des
del més comercial fins al polític, amb el cicle «La revolució de la dona en el
cinema egipci», que inclou títols de Kamla Abu Zekri, Sandra Nashaat, Ayten
Amin, Mariam Abou Ouf, Hala Khalil, Hala Lotfy, Nadine Khan i Amal Ramsis.
Diverses de les directores assistiran al festival i participaran en una taula
redona conjunta.
Revolucionari, filòsof, aventurer, escriptor i cineasta. Guy Debord
(1931-1994), autor de La societat de l'espectacle
i principal fundador de la Internacional Situacionista, serà el
protagonista d'un cicle de pel·lícules i un seminari amb seu a la Universitat
de València. El cicle inclou la projecció, per primera vegada a Espanya, de
còpies restaurades i supervisades per Olivier Assayas dels tres curts i tres
llargmetratges dirigits per Debord, que va realitzar entre 1952 i 1978. Un
cicle que coincidix amb l'homenatge que li rendix la Cinémathèque Française.
Esta edició comptarà també amb una celebració de l'edat daurada de la
comèdia italiana, mitjançant una retrospectiva de vint pel·lícules que inclou
els títols més importants del gènere. Entre mitjan dels cinquanta i finals dels
seixanta, cineastes com Dino Risi, Mario Monicelli, Federico Fellini o Pietro
Germi, entre d’altres, van saber retratar la realitat del país per oferir una
mirada tendra, però també crítica, de la societat i els seus costums. Una
selecció de clàssics que convida a la reflexió a través del riure: Divorci a la italiana (Pietro Germi), Il sorpasso (Dino Risi), Rufufú (Mario Monicelli), Dov'è la libertà...? (Roberto
Rossellini) o Ocellots i ocellets (Pier
Paolo Pasolini)...
Comparte la noticia
Categorías de la noticia