Foto de la mesa. / EPDAEl president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha avançat que el Pla integral contra l’ocupació de vivendes de l’executiu valencià té per objectiu “previndre, combatre i reduir les activitats il·lícites associades a l’ocupació il·legal”, així com augmentar la seguretat i confiança dels propietaris i reduir problemes de convivència.
El cap del Consell ha indicat que esta iniciativa respon “a l’elevat grau d’alarma social, desconfiança i deterioració de la convivència i del mercat de la vivenda” que està provocant l’ocupació, per a la qual cosa cal donar “una resposta coordinada, realista i eficaç, però també sensible amb la realitat social”.
En este sentit, ha assenyalat que en els últims catorze anys “el nombre de denúncies per ocupació il·legal d’immobles a Espanya s’ha multiplicat per sis, en passar de 2.702 en 2010 a 16.426 en 2024”, unes dades equiparables a les de la Comunitat Valenciana, que “ha passat de 277 denúncies en 2010 a 1.767 en 2024”.
Per a donar resposta a este problema, el Consell està elaborant un pla transversal en el qual estan implicades la Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda; la de Justícia i Administracions Públiques, i la d’Emergències i Interior, a més de la de Sanitat.
El president ha explicat que esta mesura preveu la creació d’una oficina d’atenció a les víctimes d’ocupació, que començarà a funcionar en les pròximes setmanes, i “que disposarà d’un sistema d’atenció telefònica per a l’assistència immediata a través del telèfon 012”.
Gràcies a este pla “s’oferirà assessorament personalitzat i professional de lletrats, psicòlegs i treballadors socials als propietaris a través de la xarxa de 37 oficines d’assistència a víctimes del delicte i als 66 centres JustipProp que tenim en els ajuntaments de les tres províncies”.
Acompanyament legal i psicològic
En este sentit, el cap del Consell ha realçat que les víctimes d’ocupacions, que solen presentar importants quadros d’estrés, ansietat i frustració, “tindran un acompanyament des del primer moment”, des d’estos centres, els treballadors dels quals s’han estat formant durant els últims mesos en este aspecte.
Així mateix, ha explicat que també s’ha format de manera especialitzada els advocats que atenen les víctimes, tant de manera legal com psicològica, i que s’elaboraran protocols antiocupació per a les actuacions de policies i empleats públics, de la mà del Consell Valencià de Col·legis de l’Advocacia.
Altres mesures que inclou el pla són la redacció d’una guia informativa sobre com previndre l’ocupació i com actuar davant esta, que es promocionarà a través dels ajuntaments amb la participació de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP) i a través de 012, i la firma d’un acord amb els administradors de finques “per a difondre un protocol d’actuació davant situacions d’ocupació o inquiocupació”, ha agregat.
A més, ha destacat que es formarà els policies locals i autonòmics a través de l’IVASPE per a l’assistència immediata davant delictes flagrants d’ocupació, i que es crearà una connexió telemàtica “que permeta als funcionaris de la Generalitat i a la Policia conéixer al moment qui és el titular de l’immoble ocupat il·legalment per a agilitzar el procés de desallotjament”, gràcies a l’acord amb el Deganat dels Registradors de la Propietat de la Comunitat Valenciana.
Una altra de les mesures previstes és articular un sistema de coordinació amb els Servicis Socials per a valorar possibles situacions de vulnerabilitat, ha indicat Mazón, qui ha destacat que amb este pla “despleguem al màxim totes les competències de la Generalitat”. No obstant això, ha afegit que “es pot i s’ha de fer molt més”, però que això competix al Govern central i a les Corts Generals.
Reclamació al Govern
Carlos Mazón ha assenyalat que fa dos anys, en arribar al Consell, “ens trobàrem que més del 10 % de les vivendes del parc públic valencià estaven ocupades”, més de 1.800 de 15.000. Una situació, ha dit, en la qual el Govern anterior “no va fer res per a evitar o corregir i, per això, ara posarem solució”.
Davant esta situació ha proposat al Govern central i a les Corts Generals una sèrie de mesures, com la derogació de la llei de vivenda que, segons ha dit, “ha tret desenes de milers de vivendes del parc de lloguer per por, i que oferix més seguretat jurídica a l’ocupant que al propietari”.
Així mateix, el president ha reclamat reformar la normativa “per a agilitzar els procediments judicials i evitar el calvari processal que han de passar els propietaris”, reduint, per exemple, els terminis en els juís verbals de desnonament.
Altres mesures sol·licitades són el reforç de l’autoritat de les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat per a agilitzar les intervencions immediates i l’habilitació d’un protocol que coordine el seu treball per a poder iniciar el procés de recuperació expressa, o la introducció de desgravacions a la propietat d’immobles ocupats sotmesos a procediments judicials, entre altres mesures fiscals.
Vivenda, prioritat per al Consell
El cap del Consell ha indicat que tant l’ocupació com la inquiocupació són “els símptomes més greus del problema de l’escassetat de vivenda”, tant per a la venda com per al lloguer. En este sentit, ha comentat que l’anterior govern del Botànic “no va entregar ni una sola vivenda social i van torpedejar amb ferotgia els desenrotllaments urbanístics”.
Per la seua part, l’acció del Govern central, ha afegit, “ha provocat inseguretat jurídica en els promotors, ha limitat la capacitat dels ajuntaments per a obtindre sòl finalista i ha descoratjat els propietaris per a oferir vivendes en el mercat de lloguer”.
L’actitud del Govern contrasta amb l’acció del Govern de la Generalitat, per a qui la vivenda és un dels seus eixos prioritaris, ha manifestat el president, qui ha destacat algunes de les mesures desenrotllades al llarg d’esta legislatura, com la posada en marxa del Pla Viu, rebaixes fiscals, avals a jóvens i licitació de vivenda protegida, entre altres.
Comparte la noticia
Categorías de la noticia