L'Associació de Periodistes i Escriptors de Turisme (AVPYETUR) ha concedit a la ciutat de Xà tiva el Premi Cavanilles de Turisme. Aixà s'ha fet públic aquest matà en un acte de premsa a l'Ajuntament en què han participat l'alcalde Roger Cerdà , la regidora de Turisme, Mariola Sanchis; el president d'AVPYETUR, Juan Antonio Calabuig, i el responsable de relacions institucionals de l'associació, Antonio P. Sanchis. El motiu de la distinció, segons l'escrit llegit durant l'acte, és "l'aposta d'aquest municipi valencià per la defensa i la promoció del seu valuós patrimoni històric-artÃstic, de la seua cultura i de les seues tradicions, com a base de la seua aposta pel turisme".
L'alcalde s'ha mostrat satisfet per aquest reconeixement a la ciutat. Segons Cerdà , "és un orgull rebre el Premi Cavanilles, una distinció important que abans han rebut ciutats com PenÃscola o empreses com Balearia, tan importants en el sector turÃstic valencià . Açò suposa un al·licient per a seguir treballant en la promoció turÃstica de Xà tiva. Aquest reconeixement ens dóna ales per aconseguir l'objectiu de que el turisme siga una font de riquesa i poder crear una autèntica indústria turÃstica".
Per la seua banda, la regidora de Turisme, Mariola Sanchis, ha expressat el seu agraïment "perquè ho contemplem com una mena de recompensa pel treball i l'esforç que dià riament duem a terme des del departament de Turisme de l'Ajuntament". Sanchis ha fet extensiu l'agraïment "a tot el personal municipal de l'à rea de Turisme, aixà com a les empreses que s'han adherit al programa SICTED de qualitat turÃstica i a la resta d'operadors turÃstics de Xà tiva que són els que animen realment aquesta activitat, clau per al futur de la ciutat".
Els representants d'AVPYETUR han fet una crida pel treball coordinat entre empreses i administració de cara a iniciar el procés pel qual la UNESCO puga reconèixer a Xà tiva com a Patrimoni de la Humanitat. En aquest sentit, destacaren la importà ncia del centre històric de Xà tiva, declarat bé d'interés cultural, on se situen fins a 7 monuments nacionals, junt a edificis de gran valor artÃstic.
Segons els periodistes de turisme, a més dels museus i de l'activitat cultural de la ciutat, Xà tiva es pot sentir orgullosa de la seua contribució a la Història i a la cultura valenciana, amb aspectes com la introducció del paper a Europa, el protagonisme de la famÃlia Borja, amb els papes Calixte III i Alexandre VI o l'aportació artÃstica i cultural de figures com Josep de Ribera, l'Espanyoleto o Francesc de Paula MartÃ, inventor de la taquigrafia, entre altres.