Elconcurs internacional de piano de la Diputació de València arriba a la seuaXXIII edició com una de les principals referències del pianisme en el món. Elpresident de la corporació, Vicent Mompó, ha celebrat la universalitat delpianista valencià José Iturbi, que dona nom al concurs, i “el potencialaconseguit pel certamen en els seus 44 anys d'existència, que es reflectix enesta nova edició amb la participació de 200 joves pianistes de 40 països”.“Parlar d'Iturbi és parlar de talent, esforç, joventut i futur, però també dememòria, herència i identitat compartida”, ha afegit Mompó.
LaDiputació ha presentat este dilluns al pati del Palau dels Scala l'edició mésinternacional del Premi Iturbi, en la qual 20 intèrprets d'11 nacionalitatscompetiran per arribar a la gran final del 13 de juny en el Palau de la Música,on torna la fase definitiva del certamen a partir del 4 de juny. Els guardonss'entregaran el dissabte 14 en la gala de clausura que tindrà lloc en el TeatrePrincipal a partir de les 19.30 hores. Els països amb major representació seranla Xina i Espanya amb quatre participants, seguits pels EUA amb tres i Itàliaamb dos. Entre els espanyols hi ha un concursant de la Comunitat, FortunatoSalvador García Piquer, natural d'Onda.
PacoTeruel, responsable de l'àrea de Cultura que organitza el Premi Iturbi cada dosanys, ha destacat “el treball d'Ana Guijarro al capdavant de la direccióartística i del mestre Achúcarro al capdavant d'un jurat de reconegut prestigi,al qual només traslladem una directriu: seleccionar als millors, sense por dedeixar desert algun guardó encara que resulte impopular”. En paraules deTeruel, “l'excel·lència és una de les claus del certamen i crec que anem pelbon camí quan els pianistes premiats en l'Iturbi estan triomfant en els millorsconcursos del món”.
Plataformainternacional
Perpart seua, Vicent Mompó considera que el Premi Iturbi “és una plataformainternacional per als pianistes del demà, però també una prova de la implicaciód'esta terra amb la música, entesa no sols com a expressió artística sinó com aelement vertebrador de les nostres comarques”. La marca Iturbi "és la d'unvalencià il·lustre que va creuar oceans amb la seua música i va conquistar elsescenaris més exigents sense oblidar les seues arrels; un home fet a si mateixque va saber aprofitar l'oportunitat que li va brindar la mateixa Diputació en1910, amb una beca decisiva que va impulsar la seua carrera musical”, harecordat el president.
Tambéha insistit en la transcendència del concurs lluny de les nostres fronteres el diputatPaco Teruel, qui considera determinant el paper que exercix el pianista JoaquínAchúcarro, president del jurat. “Amb Achúcarro, l'Iturbi ha adquirit unreconeixement internacional evident que es manifesta amb fets com la presènciaenguany a València de personalitats del piano com Peter Paul Keinrath,president de la Federació Mundial de Concursos, i el director de la FundacióGustav Alink, entitat de referència de tots els concursos de pianointernacionals”.
Elpropi Achúcarro ha agraït a la direcció artística del certamen “el rigor i laprofessionalitat en la selecció dels concursants” i la “solidesa musical” del'esdeveniment. Al costat del president del jurat ha participat en lapresentació la directora de l'Iturbi, Ana Guijarro, qui ha posat l'accent en“el procés de selecció exhaustiva que duem a terme amb el suport incondicionalde la Diputació”. “Ara està en mans dels concursants”, ha conclòs Guijarro, queha destacat la interpretació obligada en el concurs de l'obra ‘Gra’ deSebastián Mariné, una peça acabada de compondre durant la dana i que el seuautor ha volgut convertir en homenatge a València i les víctimes de la riuada.
Programa,jurat i premis
Laprimera fase del concurs arrancarà el dimecres 4 de juny (9.30 hores) i esprolongarà el dijous 5 i el divendres 6 amb noves sessions eliminatòries en elPalau de la Música, ens col·laborador del certamen al costat de l'IVC. Lasemifinal tindrà lloc el dissabte 7 i el diumenge 8 de juny en el mateixescenari, mentre que la final està fixada per als dies 10 i 11 de juny, amb elssis intèrprets que tinguen la millor puntuació. Tres pianistes disputaran lagran final del divendres 13 (19 h, Palau de la Música), abans de la gala declausura que acollirà el Principal un dia després. A més, el divendres 6 dejuny hi ha programat un concert extraordinari a les 19.30 h a la sala Iturbidel Palau.
Totesles sessions del concurs tindran accés gratuït per al públic. En el cas de laprimera fase i la semifinal, entre el 4 i el 8 de juny, l'entrada serà lliurefins a completar l'aforament del Palau, sense necessitat de reservar prèviamentles entrades. Tant la final dels dies 10 i 11 com la gran final del dia 13seran igualment gratuïtes per als assistents, però serà necessari aconseguirl'entrada a través del web del Palau de la Música o de manera presencial entaquilles. La gala del dia 14, en el Teatre Principal, també serà en obert, ambreserva de les localitats a través de www.servientradas.com.
Eljurat està presidit pel pianista bilbaí Joaquín Achúcarro, qui ha triomfat ales sales més prestigioses de 61 països després del seu exitós debut amb laLondon Symphony. Estarà acompanyat per la directora artística del certamen iuna de les pianistes més reconegudes de la seua generació, Ana Guijarro; lacreadora del Festival de Piano aux Jacobins, Catherine d’Argoubet; el gestorartístic i promotor de joves talents Paul Hugues; el pianista Jorge Luis Prats;el compositor i director artístic Nicola Sani; el pianista i pedagog NikolaiDemidenko; el president del Consell, Escola Superior de Música de Ginebra,Didier Schnorhk; i la concertista Janina Fialkowska.
Quantals premis, el guanyador obtindrà 30.000 euros, la gravació d'un cd i laparticipació en una gira de concerts; i el segon i tercer classificat 20.000 i10.000 euros respectivament i la participació al costat del guanyador en lagira. Els tres pianistes que es queden a les portes de la gran final rebran5.000 euros cadascun, i el millor d'ells rebrà altres 3.000 euros addicionals.També hi ha premis especials concedits per la pròpia Diputació i percol·laboradors com la Societat Filharmònica de València i Kawai. Estos premisreconeixeran la millor interpretació de música espanyola; d'una peça de Chopin;d'una sonata de Mozart; i d'un concert de Beethoven. Finalment, el millorconcursant triat pel públic rebrà 2.000 euros de Clemente Pianos.