Ir al contenido principal

Massanassa acull un debat sobre la gestió del territori i la prevenció de riscos organitzat per les víctimes de la DANA

L'associació reclama polítiques urbanístiques basades en criteris científics i una major igualtat entre la ciutat de València i els pobles de l'Horta Sud

Els assistents a l'Auditori de Massanassa.
Els assistents a l'Auditori de Massanassa. // EPDA

L'Auditori de Massanassa ha estat l'escenari d'una assemblea local i jornada de debat organitzada per l'Associació de Víctimes de la DANA 29 d’Octubre de 2024. L'acte, que ha reunit més d'un centenar de persones entre socis i veïnat, s'ha centrat en la premissa de conèixer el territori per a previndre futurs riscos i millorar la seguretat davant d'emergències climàtiques.

Aquesta trobada forma part d'un cicle de reflexió iniciat després de la inauguració de l'exposició “Un any de la DANA” de la Unió de Periodistes. La jornada ha comptat amb les intervencions de la presidenta de l'entitat, Mariló Gradolí, l'activista Empar Puchades, el geògraf Iván Portugués i el sociòleg Antonio Ariño.

Crítica al model urbanístic i mirada metropolitana Durant el debat, s'ha posat l'accent en la necessitat de construir una consciència metropolitana real, basada en la igualtat i no en la subordinació dels pobles de l'Horta Sud respecte a la ciutat de València. Els ponents han defensat que la protecció de l'horta i dels espais agrícoles no és només una qüestió de qualitat de vida, sinó una mesura de seguretat fonamental, ja que aquests entorns actuen com a laminadors naturals de l'aigua en fenòmens extrems.

En aquest sentit, s'ha alertat sobre la falta de sensibilitat territorial d'algunes polítiques urbanístiques recents, assenyalant directament la gestió de l'Ajuntament de València. Empar Puchades, vicepresidenta de l'associació, ha recordat que moltes de les conseqüències de la catàstrofe estan lligades a dècades d'infraestructures que han ignorat la realitat hidrològica del terreny, afirmant que "el territori té memòria".

Un moment de la jornada.
Un moment de la jornada. 

Coneixement científic i vincles comunitaris Per la seua banda, Iván Portugués ha aportat una visió tècnica sobre com les grans transformacions metropolitanes han alterat el risc d'inundació, reclamant que la planificació pública incorpore el coneixement científic de manera rigorosa. Antonio Ariño ha tancat les intervencions destacant la importància de reforçar els vincles comunitaris i la cultura de la prevenció com a eines de resiliència davant el canvi climàtic.

L'associació ha conclòs la jornada reivindicant que les administracions escolten el coneixement de les persones que habiten els territoris i que la presa de decisions es base en la cooperació i el respecte als equilibris territorials.

Sobre el autor

GERARD SÁNCHEZ
Ver biografía
Lo más leído