Añadir El Periodico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.
Els fars que han guiat els navegants, les drassanes on es construïen les embarcacions de la Corona d’Aragó, els mercats de peix i les fortaleses que dominen la costa són alguns dels escenaris del nou capítol de ‘L’herència invisible’, el programa d’À Punt que presenta l’historiador Vicent Baydal. S’emet el diumenge 25 d’octubre, a les 21.30 hores, i descobrix els secrets dels monuments més rellevants de la Comunitat Valenciana.
Del Papa Lluna al Mercat de Vinaròs
El recorregut comença al castell de Peníscola, una fortalesa marcada per la història de Pere de Luna, el papa Benet XIII, conegut com el Papa Lluna. El programa explora les seues estances papals, la basílica i la sala del conclave per a aprofundir en el passat templari i en el sistema defensiu del castell. La guia de turisme Marina Núñez Torrino ajuda a descobrir-ne els episodis més singulars.
La ruta continua pel Mercat de Vinaròs, un espai on l’arquitectura de ferro conviu amb la tradició pesquera i comercial. De la mà de Conxa Solars Roda, llicenciada en Història, el programa mostra la importància del mercat i la seua vinculació amb la vida del port.
Les Drassanes de València i dos fars
El capítol fa parada a les Drassanes de València, que permeten viatjar fins a l’època en què este conjunt monumental era una gran factoria naval de la Corona d’Aragó. Amb Gema Contreras, doctora en Història de l’Art, el capítol descobrix l’arquitectura de les drassanes i l’evolució de la construcció naval medieval.
El viatge arriba també al far de Cullera, on Javier González, l’últim farer, explica com funcionava esta infraestructura i com era la vida de les persones encarregades de mantindre la llum que orientava els vaixells. La ruta es completa al far de Sant Antoni, a Xàbia, amb l’arqueòleg municipal Josep Castelló, que aprofundix en la història del far i la seua relació amb la reserva marina.
Imatges aèries i reconstruccions en 3D
Al llarg del programa, ‘L’herència invisible’ combina testimonis, imatges aèries i reconstruccions amb escàner LIDAR 3D per a mostrar espais i detalls arquitectònics que habitualment passen desapercebuts. És una manera diferent d’endinsar-se en el patrimoni valencià i comprendre l’empremta que la mar ha deixat en la seua història.