Añadir El Periodico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.
Les festes patronals tornen a ocupar un lloc destacat en Terra de festes. El programa d’À Punt visitarà este divendres, a partir de les 22.15 hores, tres municipis valencians per mostrar com viuen les seues celebracions d’agost: la Torre d’en Doménec, l’Énova i Almoradí.
La proposta començarà a la Torre d’en Doménec, a la Plana Alta, amb Berta Bàidez, que coneixerà de prop les festes patronals dedicades a Sant Onofre i al Sagrat Cor de Jesús. La jornada inclou la missa i processó en honor a Sant Onofre, una paella monumental, una festa de l’escuma i un campionat de guinyot.
La festa també tindrà el seu espai per als balls tradicionals. Bàidez conversarà amb Susana Camarena, presidenta de l’Associació Cultural la Torre d’en Doménec, sobre la festa de la vesprada i el sopar popular, abans d’acostar-se a la plaça del poble per conéixer el ball pla o ball de plaça. Allí entrevistarà Carmen Barreda, mestra del grup de balls.

L’Énova recupera els actes de l’Aurora
La segona parada serà l’Énova, a la Ribera Alta. Mari Carmen Montes participarà en la jornada festiva dedicada a la Divina Aurora i als Sants de la Pedra al costat de l’alcalde, Tomás Giner.
Un dels moments de la celebració serà la cercavila de la xaranga Va de bo, d’Alzira, que arreplegarà els festers i festeres porta per porta abans d’arribar a l’església. Des d’allí se celebrarà la processó en honor a la Divina Aurora i als Sants de la Pedra.
La programació continuarà amb l’Acompanyament de l’Aurora, el trasllat de la imatge des de l’església fins a la seua capella, on passa la resta de l’any. Enguany, però, la celebració ha estat condicionada per les alertes per risc extrem d’incendi, que han impedit l’ús dels coets de gala que habitualment llança la penya de coeters.

Moros i Cristians a Almoradí
El recorregut acabarà a Almoradí, al Baix Segura, amb Nerea Camps, que assistirà a diferents actes de la Fira i Festes de Moros i Cristians.
Entre els moments destacats de la jornada estarà la processó en honor a Sant Abdó i Sant Senén, una devoció vinculada a la tradició agrícola del municipi. També es mostrarà la concentració de banderes, que enguany ha comptat amb les 14 comparses que formen part de la festa, set mores i set cristianes.
La comitiva arribarà fins a la plaça de la Constitució, on tindran lloc la presentació dels càrrecs oficials i el pregó. Enguany, el pregoner serà José María Ferrández, cantant del grup almoradidenc «Baqueta».
La Fira i les Festes de Moros i Cristians d’Almoradí arriben, a més, amb una distinció destacada: han sigut reconegudes oficialment com a Festa d’Interés Turístic Provincial de la Comunitat Valenciana. La declaració posa en valor la combinació de la Fira d’Almoradí, documentada des de 1872, la devoció als ‘Santicos de la Piedra’ i les festes de Moros i Cristians.
El capítol es tancarà amb la presa del castell, una batalla teatralitzada en què el bàndol moro pren inicialment la fortalesa abans de la posterior reconquesta cristiana.
