Ir al contenido principal

Carta oberta d’ACPV al president Puig i el Govern valencià

Acció Cultural reflexiona sobre la competencia lingüística a la funció pública valenciana

Añadir El Periodico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.

Activar ahora


Molt Honorable President Sr.Ximo Puig.

La JuntaDirectiva d’Acció Cultural delPaís Valencià (ACPV) hem deciditadreçar-vos aquesta carta,dirigida també al conjunt delGovern valencià, moguts per unapreocupació: fa un any i dosmesos que es va fer públicl’acord social i sindical per lainclusió de la competèncialingüística per a l’accés a lafunció pública valenciana, iencara no s’ha iniciat latramitació parlamentària de lallei.

Permeteu-noscontextualitzar la decisiód’escriure-vos, i subratllarl’actitud constructiva iresponsable de la nostra entitatdurant els quasi tres anys deGovern del Botànic. Molt abansdel canvi electoral de 2015,ACPV ja va iniciar un procés dereflexió davant del nou període,que s’ha traduït en una profundarenovació de la nostra JuntaDirectiva (generacional,paritària, amb redefinició deresponsabilitats i objectius...)i, sobretot, el pas de “laresistència” (necessària, mentrepatíem governs antivalencians iautoritaris) a “la proposta”,posició igualment necessària, apartir del moment en què podíemtrobar interlocutors i construirconsensos en favor de lallengua, la cultura, i elsvalors de la democràcia, laigualtat i el respecte alterritori.

La societatvalenciana ja no és la de favint anys: és més madura, mésconscient, més adulta. I ACPV,que modestament també hacontribuït al canvi, sen’alegra. El nostre objectiu ésajudar a preservar el canvi.També, ho és, però, avançar enla dignificació i la promoció dela llengua i la cultura, icol·laborar a fer possiblesaccions concretes i positives.Un equilibri, sovint difícil, elde la responsabilitat ambl’ambició de canvi, o dereivindicació responsable, quedemana pensament estratègic,generositat, diàleg, i devegades sacrificar l’interèsprivat en bé de l’interès comú.Ho hem fet, i ho tornarem a fer,si això ajuda a avançar.

Així, quan elGovern anuncià que volia unanova llei de la funció pública,ACPV cregué que era horad’establir que algú que vulgaser funcionari haja de sercompetent en els dos idiomesoficials. Vam abordar aquestobjectiu buscant no que guanyarala nostra opinió, sinó construirun consens entre tots elsactors, fins i tot al preu depassar a un segon pla. Elsactors implicats en aquellesreunions ho saben, i el resultatés a la vista: l’acord social isindical es va presentar eldesembre de 2016. Feta la nostrapart, ACPV es retirà: tocava alGovern, i als partits de lamajoria parlamentària, negociari aprovar la llei. Un any i dosmesos després, però, encara nos’ha iniciat el tràmitparlamentari.

Encara que novam ser nosaltres els qui vamproposar fer una nova llei de lafunció pública valenciana, ésdifícil acceptar que s’acabe lalegislatura sense establir laplena competència lingüísticaper accedir a la funció pública:seria tant com acceptar que elGovern del Botànic no ha estatcapaç, en quatre anys, degarantir la igualtat lingüísticadels valencians davantl’administració.

Encara éspossible la solució: perexemple, una reforma de la lleiactualment vigent que incorpore, entre d’altres punts, lacompetència plena. Només calvoluntat política, perquèl’acord social i sindicalexisteix. Nosaltres hem assumitla nostra part, ambresponsabilitat. Ara nomésdemanem que el Govern faça laseua, i garantisca un objectiupossible i raonable: la nodiscriminació per raó de llenguaen el tracte amb la nostraadministració.

Signa: Joan F.Mira, Ferran Suay, Anna Oliver,Toni Gisbert, Tomàs Llopis,Marinela Garcia, Anna Gascon,Maria Nebot i Maria Deltell(Junta Directiva ACPV).

Lo más leído