Ir al contenido principal

El Cercle Isabel de Villena compartix una proposta per a aconseguir la pau lingüística entre PP i PSOE

Publiquen un manifest de 9 pàgines

Isabel de Villena. /EPDA
Isabel de Villena. /EPDA

Añadir El Periódico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.

Activar ahora
El Cercle Isabel de Villena, nom baix el qual s'agrupen persones properes a la Taula de Filologia Valenciana, ha emès una proposta de pacte lingüístic que consideren "assumible per PP i PSOE" amb la qual esperen que els dos grans partits polítics arriben a un acord conjunt per garantir que la llengua valenciana no serà víctima d'una nova guerra política.

El text tracta diferents aspectes relacionats amb la política lingüística de la Generalitat Valenciana i com ha de complir amb la normativa establerta per a l'ús i promoció del valencià. Posant como a principi bàsic el que el mandat de protegir el valencià i garantir su ús que marca l'Estatut d'Autonomia, la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià i la Llei de Creació de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL).es una obligació per a la Generalitat Valenciana i tots els partis que es consideren democràtics.

A la proposta es destaca la importància de promoure i protegir l'ús del valencià, tant en l'Administració Valenciana com als mitjans de comunicació, publicitat, etiquetatge de productes, etc. Es suggereix incloure versions en valencià en documents i pàgines web del govern i prioritzar-ne l'ús.

El text aposta per respectar la denominació i entitat del valencià, així com obtenir un domini d'internet ".val" i una entitat adequada pel valencià en l'estàndard ISO.

S'aborda la necessitat de combatre la discriminació lingüística i garantir que ningú sigui discriminat per l'ús del valencià.

En quant al requisit lingüístic, el Cercle planteja establir un nivell de valencià requerit pels treballadors públics i es sugerix  per facilitar la comunicació. En aquest tema es importan també entendre que proposen utilitzar la superació d'assignatures de valencià a l'educació secundària com a acreditació del nivell de valencià requerit per a l'ocupació pública.

Es proposa crear una plataforma en línia per a l'aprenentatge autònom del valencià.

El Cercle també aborda la necessitat de renovar l'Acadèmia Valenciana de la Llengua de manera "més plural i representativa", i una actualitzaió del SALT per a inclore paraules més comuns al parlar del carrer, i proporcionar informació sobre formes que no sigan "genuïnament valencianes" per evitar el seu ús erroni per part dels parlants.

A més a més de demanar un canvi al llibre d'estil de À Punt Media per a recuperar paraules com "Bellea" al referirse a la "Bellea del Foc"a la que, segons denuncia el Cercle, els periodistes de la tv publica ara anomenen "Bellesa del foc"



Sobre el autor

ISAAC HERNÁNDEZ OLIVER
Lo más leído