Ir al contenido principal

VIVENDA DIGNA I CORRESPONSABILITAT

Portaveu Socialista en l'Ajuntament de la Pobla de Vallbona
Regina Llavata. / EPDA
Regina Llavata. / EPDA

Actualment la falta d’habitatge assequibleés un greu assumpte per a moltes famílies però també per a les institucions. Elsistema econòmic establert fins ara no ha sigut capaç de donar respostaadequada al problema de moltes persones que necessiten un sostre digne. Elproblema és complex i no té una fàcil solució però, en qualsevol cas, cal la coresponsabilitatde tots i totes.

No es pot viure dignament, disposant detotes les necessitats bàsiques imprescindibles, amb salaris precaris, treballsintermitents, eventuals, lloguers alts, familiars dependents, menuts que criari subministraments més cars. Les famílies més modestes tenen complicat atendre totes les factures i mantenirun lloguer o hipoteca, que comporta gran part dels seus ingresos.

Per altra banda els propietaris de lesvivendes quan hi ha molta demanda d’habitatges volen traure, amb totalegitimitat, la major renda possible de la seua propietat, és el joc del’oferta i la demanda. Quan major és la demanda més augmenten els preus dels lloguers i aixòalhora farà impossible en molts casos per als inquilins puguen pagar.

L’onada de desnonament i la crisieconòmica anterior ja ens va fer vore lesconseqüències de tots aquests factors: desnonaments, augment de gent sensesostre, hacinaments, insalubritat... L’ocupació il·legal de vivendes buidesmolt de temps, sobre tot de grans posseïdors com bancs i fons “buitre”, esreprovable però socialment entendible.

Les administracions públiquesresponsables d’aquestes polítiques deuen donar resposta urgent. El ministreÁbalos ja ha anunciat un Llei de Vivenda, la primera de la democràcia, queimplementarà mesures contra l’augmentabusiu dels lloguers o augmentarà el parc de vivendes en les zones on hi ha mésdemanda. La Comunitat Valenciana trau regularment ajudes al lloguer però calrecordar que deuen ser demostrables fiscalment per a que puga ser efectival’ajuda. Ara amb el Covid s’ha tret una línia especial per a afectats directes.

Des de les Administracions Locals és moltdifícil actuar si no se disposa de vivenda pública. Els Ajuntaments busquem formulesper participar de la solució en situacions més urgents i en el cas de la Poblade Vallbona hem començat el procediment per a obtindré pisos de lloguer isostre com cal a famílies en risc d’exclusió social que necessiten una espentatemporal. Des de Serveis Socials es controlarà tot el procés de concessió i reinsercióa la seua autonomia familiar amb garanties, amb un itinerari marcat imultidisciplinar d’actuació consensuat i compromès amb elles. L’atenció sociallocal és el millor mitjà per donar una segona oportunitat a totes les persones.Afortunadament el Ingrés Mínim Vital ajudarà en tota aquesta problemàtica.

Sobre el autor

Portaveu Socialista en l'Ajuntament de la Pobla de Vallbona
Lo más leído