Añadir El Periódico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.
El 27 de juliol es complixen 750 anys de la mort de Jaume I. La tradició històrica la situa a Alzira. Independentment que el traspàs es produïra en esta ciutat o al Cap i Casal, cal reivindicar el paper fonamental que en aquells dies exercí la vila reial de la Ribera, com assenyala el cronista Aurelià Lairón. Més enllà d'eixa controvèrsia, convé recordar que Sagunt fou un enclavament clau en la conquesta i en la construcció del Regne de València.
L’entrada al que seria el Cap i Casal no s’explica sense l’arribada al Puig. Però, probablement, sense la presa de Morvedre, l'actual Sagunt, els fets no haurien sigut els mateixos. La possessió del castell era decisiva. El seu domini permetia avançar i, sobretot, consolidar la conquesta. Una vegada més, Sagunt demostrà la seua importància per a controlar el corredor natural del Palància i l'accés des de Catalunya. Ho confirmà encara més quan el monarca la transformà en vila reial des d’on va exercir a voltes l’autoritat reial i la Cancelleria. Així s’hi expediren documents relacionats amb donacions, confirmacions de drets o qüestions d’organització o jurisdicció del Regne.
Mirant aquell temps, podem entendre la situació estratègica del Camp de Morvedre i el pes que Sagunt i la comarca han tingut al llarg dels anys. Eixa realitat ens ha de fer valorar el nostre territori com emplaçament clau d’un país amb identitat pròpia. Ha d’ajudar a reforçar la consciència comarcal i el valor de l'autogovern. Igualment, és una oportunitat per a tindre present la reivindicació d’un dret civil propi. No s’ha d’oblidar que des d’ací es va contribuir a la construcció jurídica del Regne de València. La situació discriminatòria no pot prolongar-se més. No hi ha excuses perquè les Corts nomenen els representants que els ha demanat el Congrés per a defendre esta recuperació.
En definitiva, amb motiu del 750 aniversari de la mort de Jaume I, el Camp de Morvedre ha de reivindicar el paper històric i la identitat territorial que el mateix rei ja li va reconéixer. És un bon moment per a celebracions històriques i sobretot una magnífica ocasió per a reivindicar, des de la història, el millor futur per a la comarca.