Ir al contenido principal

Albalat paralitza les excavacions en el seu castell per possibles despreniments

Una actuació urgent garantirà l’estabilitat d’este monument Bé d’Interés Cultural abans de reprendre la seua recuperació

BORJA PEDRÓS
Treballs recents de neteja i recuperació en el Castell del Piló d’Albalat dels Tarongers.
Treballs recents de neteja i recuperació en el Castell del Piló d’Albalat dels Tarongers. // EPDA

Añadir El Periódico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.

Activar ahora

Albalat dels Tarongers ha paralitzat temporalment les excavacions arqueològiques del Castell del Piló per a evitar possibles despreniments i garantir l’estabilitat d’esta fortalesa medieval, considerada un dels jaciments patrimonials més prometedors del Camp de Morvedre. Abans de continuar amb la recuperació d’este espai, l’Ajuntament ha iniciat una actuació urgent de consolidació dels murs que permetrà reforçar les estructures més vulnerables i assegurar el conjunt, segons ha confirmat l’alcaldessa de la localitat, María Asensi.

Els treballs, finançats amb una subvenció de la Generalitat d’al voltant de 50.000 euros, varen començar fa unes setmanes amb tasques de neteja i desbrossament de l’entorn i ja se centren en el reforç dels llenços de muralla i les zones que presenten un major deteriorament. “L’objectiu és evitar nous danys i crear les condicions necessàries per a reprendre les excavacions amb garanties, una intervenció considerada prioritària després dels resultats obtinguts en les últimes campanyes arqueològiques”, expressa Asensi.

Treballs recents de neteja i recuperació en el Castell del Piló d’Albalat dels Tarongers.
Treballs recents de neteja i recuperació en el Castell del Piló d’Albalat dels Tarongers. / EPDA

Una aturada obligada per a protegir el patrimoni

La decisió de frenar temporalment la investigació arqueològica va arribar a principis d’any. La Conselleria de Cultura va advertir del risc que suposava continuar excavant sense consolidar abans les estructures que encara es mantenen dempeus, algunes d’elles molt castigades pel pas del temps i dècades d’abandó. El seu estat està en perill i, per això, la conservació del monument s’ha convertit ara mateix en la principal prioritat de les administracions.

El Castell del Piló guarda encara molts secrets. Les possibilitats i les idees per a este espai arqueològic són moltes, però el repte més urgent és, precisament, evitar que caiga a trossos. Tot i això, després de tres campanyes d’excavacions sembla que es comença a vore la llum al final del túnel i els especialistes són optimistes respecte al futur d’esta fortalesa medieval.

Treballs recents de neteja i recuperació en el Castell del Piló d’Albalat dels Tarongers.
Treballs recents de neteja i recuperació en el Castell del Piló d’Albalat dels Tarongers. / EPDA

Un jaciment que no deixa de sorprendre

El parèntesi, no obstant això, no ha refredat l’interés per un enclavament que no ha deixat de sorprendre els investigadors. Més bé al contrari. Les tres campanyes desenvolupades des de 2024 han permés descobrir que el castell és considerablement més gran del que es pensava i que encara queda per excavar més de la meitat del recinte.

Les troballes han anat apareixent quasi a cada intervenció i han canviat la visió que es tenia d’este Bé d’Interés Cultural, que continua amagant nombrosos interrogants sota terra i que espera reprendre prompte les excavacions una vegada finalitzen les obres de consolidació.

Sobre el autor

BORJA PEDRÓS
BORJA PEDRÓS

PERIODISTA

Ver biografía
Lo más leído