Añadir El Periodico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.
El mapa de protecció hidràulica de l'Horta Sud suma un nou enclavament estratègic. La Generalitat Valenciana ha assumit la proposta traslladada per l'Ajuntament de Torrent i ampliarà en quatre quilòmetres el projecte del parc metropolità inundable per a incloure-hi de manera directa el barranc de l'Horteta, un dels principals afluents del barranc del Poio. La mesura busca millorar la capacitat de laminació d'aigua del Consell en episodis de pluges torrencials, recuperar ambientalment el llit i resoldre els problemes d'aïllament que van patir diversos nuclis habitats durant la passada dana.
El compromís es va concretar en una reunió de treball entre l'alcaldessa de Torrent, Amparo Folgado, el comissionat per a la Recuperació, Raúl Mérida, la directora general de Recuperació, Sandra Castillo, i el responsable del projecte, Vicente Dómine. En la trobada, el consistori va lliurar les dades de l'estudi realitzat per la Universitat Politècnica de València (UPV) sobre les marques d'aigua aconseguides en l'Horteta per a ajustar els futurs calibres del projecte autonòmic, la configuració del qual es definirà en un concurs internacional de paisatgisme que la Generalitat resoldrà el desembre.
Una via verda apta per a vehicles d'emergència
Entre les actuacions dissenyades per l'administració autonòmica destaca la construcció d'una ciclovia que connectarà nuclis disseminats com Mas del Jutge, el Pantà i Curra, salvant el barranc de Guindilla mitjançant un nou pont. La infraestructura s'ha projectat amb un amplada i ferm especials perquè puga ser utilitzada per vehicles d'emergència i evacuació quan es produïxen desbordaments. A més, el pla inclou la urbanització d'un passeig de vianants en la vorera nord de Torrent, al costat del Poio, així com la renaturalització de l'entorn històric entre l'Aldea i el Pantà amb l'eliminació de canya invasora.
"La recuperació ha d'anar més enllà de reconstruir el que hi havia. Tenim l'oportunitat de transformar el territori per a fer-lo més segur", va destacar Raúl Mérida, qui va remarcar que aquests parcs inundables "són complementaris i no substituïxen les obres hidràuliques que ha d'executar la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ) aigües amunt". Per la seua banda, Amparo Folgado va agrair que el Consell haja atés les peticions locals per a protegir tant el terme com els municipis situats aigües avall. L'actuació s'emmarca en el Pla Endavant, amb el qual la Generalitat ja ha injectat més de 75 milions d'euros a Torrent entre ajudes directes i la reconstrucció d'infraestructures com la CV-36, la CV-33 o ponts d'accés als polígons.