Añadir El Periodico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.
La recollida de residus a la comarca de l’Horta Nord travessa un dels seus moments més delicats. El que a peu de carrer es traduïx en contenidors col·lapsats, retrassos en les freqüències i males olors en ple estiu és, en realitat, el resultat d’una tempesta perfecta: una transició obligada de l’empresa concessionària després d’una sentència judicial ferma i un pic estival de producció de residus major que la resta de l’any.


El problema afecta de ple a les deu localitats que integren la Mancomunitat l’Horta Nord (Albalat dels Sorells, Albuixech, Emperador, Massalfassar, Massamagrell, Museros, La Pobla de Farnals, El Puig de Santa Maria, Puçol i Rafelbunyol). El contracte supramunicipal de recollida de fem —adjudicat al novembre de 2023 a l’empresa TETMA per 3,2 milions d’euros— va ser anul·lat este maig pel Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) en desestimar-se el recurs de cassació. La resolució judicial obliga a atorgar la gestió a la segona empresa classificada, S.A. Agricultores de la Vega de Valencia (SAV), en detectar un incompliment tècnic en l’oferta de l’adjudicatària inicial. Este impasse administratiu ha derivat en una fase d’incertesa que impacta directament en la qualitat del servei diari.
“Catàstrofe” en el litoral
La pressió és especialment acusada en la franja costanera, on municipis com la Pobla de Farnals, Puçol i el Puig multipliquen la seua població durant els mesos d’estiu.
Vicent Porta, regidor de Manteniment Urbà del Puig, no dubta en qualificar la conjuntura actual com a “catastròfica”. Segons explica l’edil, les incidències es patixen de forma severa des del mes de maig: “Hi ha dies en què no es recull ni el cartó, ni el plàstic ni el fem ordinari. Els veïns se te tiren damunt amb tota la raó del món”. Malgrat la gravetat, el regidor destaca que des de la Mancomunitat l’Horta Nord “s’està estrenyent i fent tot el possible” per a resoldre els problemes.
La visió és compartida per altres Consistoris del litoral. A la Pobla de Farnals, l’Ajuntament ha hagut d’aprovar el pagament de factures extrajudicials per valor de 6.800 euros per a contractar recollides d’emergència a la platja durant els diumenges, a més d’adquirir contenidors propis amb fons municipals davant la falta de reposició i les trencadures produïdes durant el buidatge. A Puçol, la brigada municipal s’ha vist obligada a assumir amb mitjans propis la retirada d’estris i voluminosos de la via pública després de romandre durant dies desatesos.
Situació als polígons
L’afecció, en tot cas, no és exclusiva de la costa. En localitats amb una destacada presència industrial com Albuixech o Massalfassar, el foc de tensió es trasllada als polígons. L’alcalde de Massalfassar, Robert Margaix, explica que mentre el casc urbà va fent front a la situació, polígons com el del Mediterrani o l’Estació patixen acumulacions de diversos dies. El Consistori ha hagut de recórrer a bando informatius i a la seua pròpia brigada per a traslladar els trastos als ecoparcs més pròxims. Per la seua banda, l’Ajuntament d’Albuixech ha presentat queixes formals davant el desbordament de contenidors a la seua àrea industrial i ha demanat la col·laboració ciutadana per a registrar les incidències.

A Albalat dels Sorells, el seu alcalde, Nicolau Claramunt, emfatitza que el problema recau en l’estricte compliment de les freqüències pactades: “Necessitem que l’orgànica es reculla a diari, el cartó dos voltes per setmana i els trastos els dijous. És un servei prioritari com la llum o l’aigua i l’empresa ho ha de complir mentre estiga contractada”. Claramunt ha difós vídeos explicatius en xarxes socials per a traslladar tranquil·litat a la ciutadania i informar que el Consistori audita a diari amb parts fotogràfics cada punt negre.
La Mancomunitat actua
Davant d’esta conjuntura, la Mancomunitat l’Horta Nord ha desglossat un pla de xoc estival que inclou el lloguer extraordinari de dos màquines escombradores per a blindar la neteja en els esdeveniments festius i cobrir possibles mecanicades de taller. Esta mesura pretén evitar interrupcions en l’escombrat diari durant els dies de major concentració de gent.

Així mateix, la presidenta en funcions de la Mancomunitat, Cristina Civera, ha confirmat que l’empresa concessionària actual (TETMA) argumenta “manques de personal” que estan derivant en retrassos en les recollides i en la realització d’hores extraordinàries per part de les plantilles. Civera ha anunciat que l’entitat supramunicipal estudia l’obertura d’expedients per a aplicar “penalitzacions i sancions econòmiques” a la mercantil pels incompliments detectats, a la vegada que es treballa en la transició ordenada cap a la nova adjudicatària (SAV) —està previst que entre en funcionament l’1 d’octubre — per a estabilitzar definitivament el servei en tota la comarca.