Ir al contenido principal

Ontinyent executa el primer enderrocament judicial d’una caseta

La demolició al Llombo-Pou Clar reobre el debat sobre la regularització de les construccions en sòl no urbanitzable

Judit
Zona Llombo Pou Clar d'Ontinyent (2)
Zona Llombo Pou Clar d'Ontinyent (2)

Añadir El Periódico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.

Activar ahora

La primera demolició d’una caseta per ordre judicial a Ontinyent ja és una realitat. L’enderrocament, executat el passat mes de juny a la zona del Llombo-Pou Clar, ha tornat a posar sobre la taula la situació de les construccions existents al disseminat del municipi i la necessitat de trobar una resposta legal per a unes edificacions que, en molts casos, s’han anat consolidant al llarg dels anys.

La intervenció ha suposat un punt d’inflexió en un debat que fa temps que preocupa tant l’administració local com els propietaris d’estes construccions. Es tracta d’edificacions ubicades en sòl no urbanitzable que presenten diferents situacions administratives i que, en alguns casos, han anat evolucionant amb reformes o ampliacions sense comptar amb totes les autoritzacions exigides per la normativa urbanística.

Un procediment iniciat fa més d’una dècada

El conflicte que ha acabat amb esta primera demolició es remunta a l’any 2015, quan els propietaris van ampliar una construcció existent sense disposar del permís urbanístic necessari. Esta actuació va derivar en l’obertura d’un expedient municipal, que va concloure amb una sanció econòmica i l’obligació de restaurar la legalitat urbanística mitjançant l’enderrocament de la part construïda sense autorització.

Després de diversos recursos i tràmits administratius, el procediment va acabar arribant als tribunals. La resolució judicial va determinar la demolició de l’immoble com una de les condicions per evitar l’ingrés a la presó del propietari, de manera que l’execució de l’ordre d’enderrocament es convertia en un requisit necessari per donar compliment a la sentència.

Finalment, el passat mes de juny una màquina retroexcavadora va executar la retirada de la construcció, convertint esta actuació en la primera demolició d’una caseta d’estes característiques per mandat judicial a Ontinyent. L’actuació ha despertat l’atenció dels propietaris d’altres immobles situats en zones de disseminat, davant la possibilitat que puguen existir més casos amb situacions urbanístiques pendents de resoldre.

La regularització, un debat encara obert

El cas ha generat inquietud especialment entre els propietaris de construccions situades en espais amb protecció agrícola o paisatgística. A la zona del Llombo hi ha nombroses casetes amb diferents realitats urbanístiques, una situació que ha portat alguns afectats a organitzar-se per reclamar una revisió del planejament i buscar possibles alternatives que permeten regularitzar aquelles edificacions que complisquen els requisits establits.

La problemàtica del disseminat no és nova per a l’Ajuntament d’Ontinyent, que ja havia traslladat esta qüestió a la Generalitat Valenciana. En març de 2024, l’alcalde, Jorge Rodríguez, i el regidor de Territori, Óscar Borrell, van mantindre una reunió amb responsables autonòmics d’Urbanisme per reclamar una modificació de la normativa que permeta adaptar la regulació a la realitat de molts municipis valencians.

Des del consistori defensaven que moltes d’estes construccions s’han anat consolidant durant dècades i que la legislació hauria de contemplar mecanismes per abordar estes situacions, sempre mantenint l’equilibri entre la protecció del territori i la necessitat de donar una resposta a les persones afectades.

A més, l’Ajuntament també va plantejar la necessitat d’agilitzar els procediments administratius per facilitar la instal·lació d’energies renovables en construccions ja existents. En este sentit, reclamava reduir les traves burocràtiques per afavorir l’autoconsum solar en parcel·les consolidades, independentment de la classificació del sòl, sempre dins del compliment de la normativa ambiental i territorial.

Amb este primer enderrocament judicial, el futur del disseminat d’Ontinyent torna al centre del debat urbanístic. La situació planteja el repte d’abordar una realitat acumulada durant anys: garantir el compliment de la normativa vigent, però també buscar fórmules que permeten donar resposta a les construccions existents i a les persones propietàries que es troben en una situació d’incertesa.

Sobre el autor

Judit
JUDIT JULIAN MEDINA

PERIODISTA

Ver biografía
Lo más leído