Ir al contenido principal

Ontinyent guanya un dels “Oscars” de l’arquitectura mundial amb el parc creat després de la dana de 2019

La Unió Internacional d’Arquitectes i ONU-Hàbitat premien el Parc de les Mamàs Belgues per la seua aposta per la resiliència urbana i l’adaptació al canvi climàtic

Logotipo de El Periódico de Aquí
L’equip responsable del Parc de les Mamàs Belgues, durant la recollida del premi internacional UIA 2030 Awards a Bakú. / Ajuntament d'Ontinyent
L’equip responsable del Parc de les Mamàs Belgues, durant la recollida del premi internacional UIA 2030 Awards a Bakú. / Ajuntament d'Ontinyent

La transformació de la Cantereria d’Ontinyent i la creació del Parc de les Mamàs Belgues, impulsades després de la dana de 2019, han aconseguit un dels reconeixements internacionals més destacats en arquitectura, urbanisme i sostenibilitat. El projecte promogut per l’Ajuntament d’Ontinyent ha resultat guanyador dels UIA 2030 Awards, els prestigiosos premis impulsats per la Unió Internacional d’Arquitectes (UIA) i ONU-Hàbitat, dins de la categoria vinculada a l’adaptació al canvi climàtic i la resiliència urbana.

El guardó s’ha lliurat aquest dimecres a Bakú (Azerbaidjan) durant el World Urban Forum 13 (WUF13), el principal fòrum mundial de Nacions Unides sobre desenvolupament urbà sostenible. El premi ha sigut arreplegat pels membres de l’equip d’arquitectes responsable del projecte, integrat per Rafa Mira, Sari Calatayud, Ana Sanchis i Sílvia Párraga.

L’alcalde d’Ontinyent, Jorge Rodríguez, ha valorat molt positivament aquest reconeixement i ha destacat que “aquest premi és un orgull per a tota la ciutat i un reconeixement al treball que vam impulsar després de la dana de 2019 per convertir una situació molt difícil en una oportunitat per construir una ciutat més segura, resilient i sostenible”.

Rodríguez també ha felicitat “l’equip d’arquitectes, les administracions que han col·laborat, els regidors, regidores i tècnics municipals, i sobretot la ciutadania d’Ontinyent, que va entendre la importància de prendre decisions valentes pensant en el futur”. A més, ha remarcat que “aquest premi internacional demostra que des dels municipis, l’administració més xicoteta, també podem liderar projectes innovadors amb impacte global”.

Un model internacional de convivència amb l’aigua

El jurat internacional dels UIA 2030 Awards ha destacat que el Parc Inundable de les Mamàs Belgues “transforma el risc d’inundacions en una oportunitat per al desenvolupament ecològic i la creació d’un espai públic resilient mitjançant la integració de processos naturals, biodiversitat i estratègies d’adaptació al canvi climàtic”.

Així mateix, el jurat ha remarcat que el projecte “reconfigura un corredor fluvial en un paisatge públic que permet gestionar les inundacions periòdiques al mateix temps que protegeix la vida urbana i les infraestructures”.

Des de l’equip d’arquitectes han manifestat la seua satisfacció pel reconeixement i han assenyalat que es tracta de “un dels guardons més importants dins de l’àmbit de la professió”, destacant que es valore “la qualitat arquitectònica de la intervenció, amb solucions basades en la natura i el respecte pel territori”.

Segons el veredicte, el jurat ha valorat especialment “la claredat de l’estratègia i la seua resposta davant la creixent incertesa ambiental”, així com “la capacitat de generar un important benefici social”.

El projecte ontinyentí s’ha imposat a candidatures internacionals procedents dels cinc continents, entre elles iniciatives desenvolupades al Marroc, Mèxic i els Estats Units. En total, el concurs havia reunit més d’un centenar de projectes de més de 30 països, dels quals només 50 van arribar a la fase final.

Un projecte amb reconeixement internacional

Aquest premi se suma a altres distincions aconseguides pel projecte de la Cantereria i el Parc de les Mamàs Belgues, convertits ja en un referent europeu de regeneració urbana i adaptació climàtica.

En 2025, el projecte va rebre tres premis del Col·legi Oficial d’Arquitectes de la Comunitat Valenciana (COACV), incloent-hi el Premi d’Urbanisme i Paisatge i la Distinció Especial de Conservació del Paisatge, així com un dels premis “Casa de l’Arquitectura” del Ministeri d’Habitatge i Agenda Urbana.

A més, Ontinyent ha sigut recentment seleccionada com a finalista dels Premis Europeus a la Innovació Política gràcies al mateix projecte, que també ha sigut exposat en fòrums europeus celebrats a Varsòvia i València, despertant l’interés de mitjans internacionals d’Alemanya, França i Suïssa.

Sobre el autor

Logotipo de El Periódico de Aquí
REDACCIÓN EPDA
Ver biografía
Lo más leído