Añadir El Periodico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.
El cantaor del cor de la Costera Pep Gimeno ‘Botifarra’ i la cantant Rozalén han unit les seues veus en ‘La petenera quan canta’, una cançó que recupera la tradició musical popular i reivindica la transmissió oral de les cançons entre generacions. El tema, que arriba acompanyat d'un videoclip protagonitzat pels dos artistes, és el segon avançament de ‘El Poble Mana’, el pròxim treball discogràfic del músic setabense.
La peça s'endinsa en l'imaginari de la petenera, una forma de cant tradicional d'origen incert, vinculada també al flamenc i envoltada històricament de relats tràgics, supersticions i misteri. Es caracteritza per unes lletres de gran càrrega emocional i per una melodia que ha donat lloc a diferents variants al llarg del temps.
En esta ocasió, Botifarra i Rozalén recuperen esta figura des d'una perspectiva centrada en la memòria col·lectiva i la transmissió del patrimoni popular. La cançó evoca com les melodies i els romanços passen de majors a menuts i arrelen als pobles, de manera que continuen vius fins i tot quan ja no hi són les persones que els van transmetre. La lletra també fa referència a les cançons compartides en les places i als records que estes deixen en qui les escolta, amb versos com «I les cançons que aquell dia en la plaça es van cantar les vam portar ben a dins de la mar».
No és la primera vegada que els dos artistes compartixen escenari. Botifarra i Rozalén ja van coincidir en juliol de 2023 als Concerts de Vivers de València, on, juntament amb Panxo, de Zoo, van interpretar ‘La Malaguenya de Barxeta’, una de les peces més representatives del repertori recuperat pel cantaor. Una trobada que ara es repetix amb esta nova cançó, en la qual la cantant manxega s'endinsa en la música tradicional valenciana.
A més, Botifarra ha sigut un dels convidats del comiat de La Fúmiga, que va reunir al voltant de 36.000 persones al Roig Arena de València en els dos concerts celebrats el 30 i 31 d'octubre. El cantaor setabense va pujar a l'escenari amb Noèlia Llorens ‘Titana’ per a interpretar unes albaes dedicades a la banda d'Alzira, amb Jonatan Penalba com a versaor. Un dels moments més destacats va arribar amb ‘La Malaguenya de Barxeta’, que va fer alçar el públic per a cantar alhora una de les peces més emblemàtiques de la música popular valenciana.
Rodrigo Cuevas i Panxo, entre les col·laboracions
‘La petenera quan canta’ és el segon avançament de ‘El Poble Mana’, el nou àlbum de Pep Gimeno, que es publicarà l'11 de desembre. Abans d'esta cançó, l'artista ja havia presentat ‘Carrer el Ravalet (U de Moixent)’, una altra peça connectada amb el repertori tradicional valencià.
El cantaor ja havia avançat el passat 16 d'octubre, en la seua secció radiofònica amb Pepe Sanchis en la Cadena SER a Xàtiva, alguns dels convidats del nou àlbum, entre els quals va destacar la participació de Rodrigo Cuevas, Rozalén i Panxo, cantant de Zoo.
Entre les cançons del disc figura una jota de Monnegre, localitat de la zona de Tibi, a Alacant, en la qual participa Rodrigo Cuevas. També inclourà una versió de ‘Correfoc’ al costat de Panxo. El projecte recupera, a més, peces tradicionals i material recopilat al Marquesat, a la zona de Catadau, a partir del treball que Rosa Laos i Juanma Laos van realitzar durant els anys huitanta per a conservar este patrimoni musical.
L'expectació per escoltar en directe les noves cançons de ‘El Poble Mana’ ja es deixa notar. El concert de presentació previst per al 9 de gener al Palau de les Arts de València ha venut al voltant de 800 entrades i la zona 1 de l'amfiteatre ja està esgotada. Després d'esta primera actuació, Botifarra tornarà a casa els dies 29 i 30 de gener, amb dos concerts al Gran Teatre de Xàtiva. La gira també farà parada a Madrid el 17 d'abril, amb una actuació al Teatro Albéniz.
Amb este nou treball, el cantaor de Xàtiva continua posant veu a les històries, els romanços i les melodies que formen part de la memòria dels pobles.