Añadir El Periodico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.
L’Ajuntament d’Algemesí ha aprovat per unanimitat en el Plenari ordinari de setembre una proposta de la Regidoria d’Agricultura per reclamar a les diferents administracions mesures fiscals i econòmiques urgents davant les pèrdues que acumula el sector agrari durant 2026.
Entre les principals reivindicacions es troben la condonació de l’IBI rústic de 2026 i 2027, l’aplicació del mòdul 0 en la declaració de la renda de les activitats agrícoles i ramaderes afectades, així com ajudes directes, crèdits a interés zero i noves mesures en matèria d’assegurances agràries.
Un any especialment complicat per al camp
La proposta respon a un any especialment difícil per a l’agricultura algemesinenca. A la sequera i les elevades temperatures s’han sumat diversos episodis de vent, pedra i rebentons tèrmics durant els mesos de gener, febrer i agost, amb una incidència especialment greu en l’episodi del 20 d’agost.
Este últim fenomen va provocar la caiguda de gran quantitat de fruita i va deixar altres peces destrossades o danyades fins al punt de dificultar-ne la comercialització. Segons l’estimació recollida en la proposta municipal, prop del 80 % del caqui del terme d’Algemesí ha resultat seriosament afectat.
A les inclemències meteorològiques se sumen problemes com l’aparició recurrent de plagues, l’augment dels costos dels combustibles i dels productes fitosanitaris i herbicides, així com les dificultats que encara arrosseguen els camps afectats per la riuada de 2024, que es troben en el primer any del procés de recuperació.
IBI, renda i ajudes directes
El Plenari reclama al Govern d’Espanya que autoritze l’Ajuntament a establir la condonació de l’IBI rústic de 2026 i 2027 per a les parcel·les cultivades i les instal·lacions vinculades a l’activitat agrícola. La proposta planteja que l’Estat compense el consistori per la pèrdua d’ingressos.
També sol·licita la màxima reducció dels mòduls aplicables a les activitats agrícoles i ramaderes, fins a establir el mòdul 0, en la declaració de la renda corresponent a l’exercici 2026, que es presentarà en 2027.
A més, l’Ajuntament demana la creació de subvencions a fons perdut, línies de crèdit a interés zero, beneficis fiscals i mesures sobre les cotitzacions agràries per compensar la pèrdua de producció i renda i l’augment dels costos de manteniment de les explotacions.
Canvis en les assegurances agràries
En matèria d’assegurances, la proposta reclama un nou índex corrector en el càlcul del rendiment net per mòduls, de manera que les indemnitzacions i subvencions rebudes per un sinistre agrari no computen íntegrament com un ingrés ordinari. L’objectiu és evitar que una indemnització per una collita perduda comporte una penalització fiscal per a l’agricultor.
L’Ajuntament també demana a Agroseguro que avance de l’1 de setembre a l’1 d’agost l’inici de la cobertura per danys provocats pel vent, davant la repetició d’episodis intensos durant un període especialment sensible per a la fruita.
La Generalitat, també en el punt de mira
De manera específica, el Plenari insta la Generalitat Valenciana a posar en marxa, independentment de la resposta del Govern estatal, ajudes pròpies per pal·liar els danys.
La proposta planteja que estes mesures tinguen en compte no sols el valor de les collites perdudes, sinó també els jornals que deixaran de generar-se en la recol·lecció, el transport, la manipulació i la comercialització dels productes, així com el risc d’abandonament de parcel·les.
El regidor d’Agricultura, Marcos Giner, ha assenyalat que "la situació del camp exigix una resposta a l’altura de les pèrdues que estan patint els agricultors". Giner ha remarcat que el rebentó tèrmic d’agost "ha sigut un colp molt important", però que arriba després de mesos de dificultats, costos elevats i altres episodis meteorològics.
Per la seua part, l’alcalde d’Algemesí, José Javier Sanchis, ha remarcat que l’agricultura "és una activitat fonamental per a Algemesí" i ha assenyalat que la pèrdua d’una collita té conseqüències també per als treballadors de la recol·lecció, el transport, els magatzems i moltes famílies de la ciutat.