Ir al contenido principal

Paiporta estima una dècada per a completar la reconstrucció "més important de la història d'Europa"

El govern local de PSPV-PSOE i Compromís complix un any de coalició després de mobilitzar més de 200 milions en infraestructures, seguretat hidràulica i serveis socials

Jorge Zaldivar
La vicealcaldessa de Paiporta, Marian Val (Compromís), i l'alcalde, Vicent Ciscar (PSPV-PSOE).
La vicealcaldessa de Paiporta, Marian Val (Compromís), i l'alcalde, Vicent Ciscar (PSPV-PSOE). // JORGE ZALDIVAR

Añadir El Periódico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.

Activar ahora

Un any després d'assumir la gestió municipal en el moment més crític de la història recent de la localitat -com a conseqüència de la dimissió de l'exalcaldessa Maribel Albalat-, el govern de coalició format pel PSPV-PSOE i Compromís a Paiporta ha fet balanç este dimarts del seu primer any de mandat. L'alcalde, Vicent Ciscar, i la vicealcaldessa i regidora de Reconstrucció, Marian Val, han anunciat que el Consistori ha mobilitzat més de 200 milions d'euros destinats tant a la reconstrucció després de la riuada com a noves infraestructures i polítiques socials.

Durant la seua compareixença, tots dos dirigents han defensat "l'estabilitat del pacte local", assegurant que la coordinació interna ha permés transformar l'emergència inicial en gestió efectiva. "Fa un any assumírem el compromís de donar estabilitat en un moment extraordinàriament difícil. Hui eixa estabilitat s'ha traduït en una capacitat de gestió sense precedents", ha subratllat Ciscar.

Inversions rècord per a superar les seqüeles de la riuada

L'eix central de l'executiu municipal ha sigut la recuperació després de la dana del 29 d'octubre de 2024. L'Ajuntament coordina actualment 26 projectes finançats pel Ministeri de Política Territorial per un valor superior als 77 milions d'euros. Entre les actuacions ja iniciades destaquen les obres del Centre de Formació Ocupacional i la Llar del Jubilat, així com l'aprovació dels projectes per a la Casa Consistorial i el Museu de la Rajoleria. A açò se sumarà una pròxima fase de memòries valorades per altres 77 milions d'euros destinada a la reforma de carrers, refugis climàtics i aparcaments en altura.

En matèria de connectivitat, el Consistori i el Ministeri de Transports han completat ja la reobertura del Pont Nou, el Pont de l'Estació i la passarel·la per a vianants del carrer Convent. La pròxima gran intervenció serà la reconstrucció del Pont Vell, el disseny del qual augmentarà un 45% la capacitat de pas de l'aigua per a adaptar-se als nous criteris hidràulics.

90 milions per a renovar per complet el clavegueram

Un dels anuncis més destacats ha sigut el detall de la renovació integral de la xarxa de clavegueram, pressupostada en 90,67 milions d'euros i finançada a través del Ministeri per a la Transició Ecològica (MITECO). Executada per l'empresa Global Omnium al llarg d'un període de quatre anys, l'obra afectarà 22,46 quilòmetres de xarxa.

Encara que ja s'executen els primers treballs al carrer Lluís Vives, les obres de major envergadura començaran el pròxim mes d'octubre. Ciscar ha remarcat la complexitat tècnica del projecte: "Mai s'ha fet en cap poble d'Europa reconstruir una xarxa sencera de clavegueram amb 30.000 persones vivint en ell". Així mateix, ha garantit que els treballs es dividiran en tres lots per a minimitzar l'impacte en la mobilitat i evitar talls en el subministrament d'aigua potable en les cases.

Solucions naturals i la Via Verda del Poyo

L'executiu local ha remarcat que la reconstrucció no busca tornar a la situació prèvia a la catàstrofe, sinó dissenyar "una Paiporta més resilient i integrada en el seu entorn". En este sentit, el Consistori treballa junt amb la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) i el Ministeri en la Via Verda del Poyo, un projecte que actuarà com a parc lineal i canalitzador de cabals.

Treballs de reconstrucció en el barranc del Poio al seu pas per Paiporta a 28 de juliol de 2026.
Treballs de reconstrucció en el barranc del Poio al seu pas per Paiporta a 28 de juliol de 2026. - EPDA

Esta actuació, combinada amb parcs inundables en el terme municipal i el desviament cap al llit del Túria junt a la V-30, permetrà alliberar entre 700 i 900 metres cúbics per segon en episodis de fortes pluges, integrant el barranc "no com una amenaça, sinó com un espai verd per al gaudi ciutadà".

Més de 30 milions en projectes estratègics i serveis socials

Més enllà de la resposta a la riuada, l'Ajuntament ha destinat més de 30 milions d'euros a infraestructures estratègiques. Destaca la pròxima adjudicació del nou IES La Sénia (16,3 milions d'euros), adaptat a les noves circumstàncies d'inundabilitat, i el CEIP l'Horta (9,4 milions). En l'àrea social i esportiva, avancen el Centre de Dia Vil·la Amparo, la Casa de la Dona, el Centre Jove i el projecte del nou pavelló poliesportiu amb pista d'atletisme.

En el pla de la prevenció i la seguretat, Paiporta ha posat en marxa la primera Oficina Municipal d'Emergències de la Comunitat Valenciana, ha reforçat la plantilla de la Policia Local amb 15 nous agents, ha incorporat vigilància amb drons i projecta una xarxa d'altaveus per a avisos a la població.

Un horitzó temporal de fins a una dècada

Tant Ciscar com Val han coincidit que el procés complet de transformació del municipi requerirà un horitzó temporal de ser entre 8 i 10 anys. L'alcalde ha defensat la decisió de canalitzar les contractacions a través de l'empresa pública Tragsatec per a garantir la legalitat, el rigorós control del gasto públic i la capacitat tècnica davant la falta generalitzada de maquinària i materials en la zona afectada.

En el terreny polític, Ciscar ha criticat l'actitud de l'oposició municipal, lamentant que haja passat "d'una voluntat inicial de col·laborar a una postura de crítica constant". "La crítica és legítima, però no és realitat el fet de fer veure que res funciona a Paiporta", ha assenyalat el primer edil, qui ha tornat a confirmar que no es presentarà a les primàries locals del PSPV-PSOE. Sí que ha revelat que hi ha una persona que vol presentar-se a les primàries socialistes, però no ha dit el seu nom.  Per la seua banda, Marian Val ha comentat que "el procés de primàries locals en Compromís està previst per a després de l'estiu", emfatitzant que "la prioritat de la coalició continua sent consolidar una Paiporta més habitable i segura per a tots els seus veïns i veïnes".

Sobre el autor

Jorge Zaldivar
JORGE ZALDIVAR

PERIODISTA

Ver biografía
Lo más leído