Añadir El Periodico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.
La cooperació internacional també pot començar des dels ajuntaments. Esta és una de les idees que defensa Xelo Angulo, presidenta del Fons Valencià per la Solidaritat, segona tinenta d’alcalde de Xàtiva i diputada autonòmica, durant una entrevista amb El Periódico de Aquí des de la Fira d’Agost.
El Fons Valencià per la Solidaritat va nàixer l’any 1992 per iniciativa d’un grup d’ajuntaments que van decidir unir esforços per impulsar projectes de cooperació internacional. Més de tres dècades després, l’entitat compta amb més de 65 ajuntaments valencians i treballa en projectes de cooperació, ajuda humanitària i sensibilització.
“Els alcaldes i els regidors estem a peu de carrer i som els que millor coneixem què és el que necessita la gent”, explica Angulo, que reivindica el paper del municipalisme en la cooperació internacional.
Un espai on els colors polítics passen a un segon pla
Una de les particularitats del Fons Valencià és la seua composició plural. Ajuntaments de diferents grandàries, territoris i ideologies polítiques treballen conjuntament en els projectes de l’entitat.
Angulo considera que esta pluralitat és precisament una de les fortaleses del Fons. “En el Fons sempre hem sigut plurals”, assenyala, abans de destacar que les decisions es prenen per unanimitat.
“Jo crec que el Fons és l’única entitat valenciana en estos moments que pot dir que, en diferents colors polítics, tot ho fa per unanimitat”, afirma.
Per a la presidenta, esta manera de treballar també servix com a exemple als països amb els quals col·laboren, especialment en aquells llocs on encara s’estan consolidant els sistemes democràtics.
Resposta ràpida davant les emergències
Una de les funcions del Fons és actuar davant situacions d’emergència internacional. L’entitat treballa coordinadament amb les administracions i amb les organitzacions que ja estan sobre el terreny per evitar duplicitats i aconseguir que l’ajuda arribe de manera ràpida.
Quan es produïx una catàstrofe, el Fons trasllada als ajuntaments les propostes d’actuació i cada municipi decidix si vol sumar-se a l’ajuda extraordinària.
Angulo posa com a exemple les actuacions recents davant emergències a Veneçuela i Colòmbia. En el cas de Veneçuela, explica que diversos ajuntaments van aportar fons que ja han permés formalitzar convenis amb organismes que treballen sobre el terreny.
“Hem de ser molt àgils”, defensa Angulo, davant unes situacions d’emergència que, segons explica, es produïxen de manera habitual per conflictes, catàstrofes o fenòmens climàtics.
Joves, dones i municipalisme
Més enllà de les emergències, el Fons manté diferents línies de cooperació centrades especialment en la joventut, l’apoderament de les dones i la participació política.
Actualment, l’entitat treballa en projectes a països com Equador i Bolívia, amb iniciatives enfocades a reforçar les estructures municipals i el teixit associatiu.
En el cas de les dones, Angulo reivindica la necessitat d’incrementar la seua presència en els espais de decisió. “Si les dones no estem en els llocs on es prenen les decisions, les prenen per nosaltres”, afirma.
La presidenta remarca, a més, que el Fons no actua com una ONG tradicional. La seua aposta implica compartir coneixements i experiències dels municipis valencians amb els seus homòlegs dels països amb els quals treballen.
Voluntariat amb professionals dels ajuntaments
Una de les iniciatives que desenvolupa el Fons és el programa d’expert municipal voluntari, que permet que tècnics dels ajuntaments valencians compartisquen els seus coneixements amb municipis d’altres països.
La iniciativa partix de les necessitats que plantegen les contraparts sobre el terreny. A partir d’ací, es realitzen convocatòries perquè professionals de diferents àmbits puguen participar de manera voluntària.
Turisme, urbanisme o gestió de residus són alguns dels àmbits en què es pot requerir esta experiència.
“Intentem compartir el talent que tenim en els nostres propis ajuntaments”, explica Angulo, que destaca que l’objectiu és crear vincles que vagen més enllà d’una actuació puntual.
Una oportunitat professional per als joves de Formació Professional
El Fons també ha ampliat les seues oportunitats de voluntariat i cooperació a la Formació Professional. Angulo explica que l’entitat va posar en marxa l’any passat un projecte pilot perquè estudiants de diferents instituts pogueren realitzar pràctiques vinculades a la cooperació internacional.
La iniciativa busca obrir una nova via per a joves que, a més de viure una experiència de voluntariat, poden trobar en la cooperació una possible eixida professional.
“També pot ser una oportunitat professional”, assenyala Angulo, que defensa que el tercer sector necessita professionals formats en diferents àmbits i no únicament persones amb estudis universitaris.
El projecte inclou també una preparació prèvia abans del desplaçament. Els participants reben formació per conéixer la realitat amb què es trobaran i preparar-se tant des del punt de vista professional com emocional.
“Quan treballes en cooperació internacional i en emergències no vas a llocs còmodes”, recorda Angulo. Per això, considera fonamental garantir que els voluntaris estiguen preparats i que els projectes es desenvolupen en espais segurs.
L’experiència de cooperació no és només una via per ajudar altres persones. Angulo assegura que també transforma els qui participen en els projectes.
“Tu quan vas allí penses que vas a ensenyar-los moltes coses, però n’aprens moltíssim”, explica.
La presidenta del Fons destaca així la importància de conéixer altres realitats i de posar en perspectiva el nivell de benestar del qual es gaudix als municipis valencians.
“La política no és una professió”
Durant l’entrevista, Angulo també parla del seu paper actual en diferents àmbits polítics i de com compagina les responsabilitats municipals, autonòmiques i al capdavant del Fons Valencià.
Per a ella, la política és una etapa de servei públic i no una professió per a tota la vida. “La política no és una professió, la política són ganes d’ajudar i de servir als altres”, afirma.
Angulo reconeix que assumir estes responsabilitats implica també renúncies personals i familiars, especialment pel temps que deixa de dedicar als seus fills.
Al mateix temps, considera que la seua trajectòria pot servir d’exemple per a altres dones que es plantegen fer el pas a la política.
Com participar en el Fons Valencià
Angulo anima la ciutadania a conéixer les activitats del Fons i a implicar-se en les iniciatives que es desenvolupen tant als països amb projectes de cooperació com als municipis valencians.
La participació també pot arribar a través dels ajuntaments, els centres educatius o els programes de voluntariat i sensibilització.
En el cas dels joves interessats en les pràctiques de Formació Professional, Angulo recomana parlar amb la direcció dels seus instituts per conéixer les possibilitats de participar en el programa i si el municipi encara no forma part del Fons, la presidenta llança una altra proposta: “Fes que se sume i podrem treballar per sumar esforços i que pugues participar també”.