Añadir El Periodico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.
La Diputació de València ajudarà l'Ajuntament de l'Alcúdia a produir un documental sobre els represaliats del franquisme. La delegació de Memòria Democràtica que coordina la vicepresidenta Natàlia Enguix treballa ja en la tramitació de la subvenció per a l'edició d'un audiovisual que relatarà “les històries de vida dels molts veïns de l'Alcúdia que van patir la repressió després de la guerra”.
L'objectiu és “rescatar la veritat i continuar incrementant eixe fons documental de la memòria entés com a justícia i reparació, com a defensa dels drets humans i protector dels valors democràtics”, afig Enguix.
L'acord per a subvencionar el documental es va produir en la reunió mantinguda fa uns dies entre la vicepresidenta Enguix i l'alcalde de l'Alcúdia, Andreu Salom, qui agraïx “tot el suport que ens presta la Diputació, especialment en un moment en què els demòcrates hem d'unir-nos i respectar la nostra memòria abans que algú puga llevar-nos la base legal per a fer-ho”.
Salom explica que les entrevistes amb els familiars de les víctimes ja s'han realitzat i que els contactes amb la productora estan avançant per a poder acabar el treball abans que finalitze l'any.
Natàlia Enguix apunta que la subvenció es concedirà al consistori de l'Alcúdia i es tractarà d'incloure en el pròxim ple provincial. “Estes iniciatives són importants per a conéixer la veritat i que les noves generacions dels nostres pobles i ciutats siguen conscients dels errors comesos en un dels capítols més negres de la història del país, amb l'única fi que no tornen mai a repetir-se”, afig la vicepresidenta.
Monument memorialista
L'alcalde de l'Alcúdia ha retrocedit a 2024 per a situar la moció aprovada per unanimitat a l'ajuntament que va permetre crear una comissió de la memòria. “És una data important perquè vam ser capaços de posar-nos d'acord en una qüestió que afecta moltes persones al poble, i gràcies a eixa taula de treball estan sorgint molts projectes que anirem posant en marxa amb els nostres recursos i l'ajuda d'institucions com la Diputació”, apunta Salom.
Entre les noves iniciatives destaca la construcció d'un monument en memòria de les víctimes, que segons avança l'alcalde “presentarem en 2027 a la convocatòria que té la Diputació per a projectes de memòria per concurrència competitiva, igual que l'acte en homenatge dels represaliats que estem preparant”.
Estes accions, junt amb el documental que està en marxa, formen part d'una programació més àmplia de memòria històrica que inclou taules redones i la projecció de pel·lícules.