Añadir El Periódico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.
La reconstrucció després de la dana ha condicionat bona part de l’acció de govern a Carlet. Tot i això, el municipi continua avançant en grans projectes de millora de les infraestructures i regeneració urbana, mentre afronta reptes com la gestió dels residus i la seguretat.
—Quin balanç fa de la legislatura fins ara?
—El balanç cal fer-lo tenint en compte que Carlet ha sigut un municipi afectat per la dana. Aleshores, podem dir que la dana ens ha trencat la legislatura. Dins de tot el mal que tinguérem en danys en infraestructures, que foren molts, en Carlet, afortunadament, no tinguérem cap víctima mortal. Però sí que es de veres que ens ha trencat el pas. Això significa que s’han fet més coses o menys coses? Una dada que crec que és rellevant és que l’any passat, en inversions, executàrem més que en les últimes dos legislatures completes.
—Quins projectes destaca?
—És cert que en algunes qüestions ens ha marcat la dana, però també hem intentat poder dur a terme part del nostre projecte polític de legislatura. Una mostra ha sigut El Siglo, que ja l’inauguràrem. Una altra és el trinquet, que ja va en marxa i al final suposa una inversió al voltant del millor d’euros. També estem fent les places del Convent i de la Vila i Plaça Major. Ens queda un parc infantil per remodelar de tots els que teníem previstos, amb una inversió superior al milió d’euros. Estem també fent una actuació en el mercat.
Pel que fa a danys de la dana, el Camí Alfarp l’hem acabat ara. El Camí José María Soriano és una obra molt important que, al final, posant-nos d’acord tots, s’ha pogut fer. L’Ajuntament va comprar els terrenys i ara mateixa, TRAGSA està reposant tot el camí.
També han iniciat les obres d’ampliació de la rotonda del polígon Ciutat de Carlet i de tota la reordenació d’accessos, a càrrec de la Diputació de València amb un import superior als dos milions d’euros. I això permetrà que evitem retencions i que, en el futur, quan desenvolupem els polígons industrials dels sectors Piscina i Fornals, evitem retencions en l’accés a l’autovia.
Va en marxa, que és una obra molt important i reivindicada pels carletins fa més de 30 anys, la Ronda Oest. Hem posat càmeres a la ciutat i també megafonia per casos d’emergència.
Una de les zones més arrasades per la dana va ser el poliesportiu; l’any passat ja poguérem obrir la piscina i continuen les obres per a recuperar tot l’espai. Així i tot encara ens quedarà la pista d’atletisme, que estem treballant en ella. La que teníem en el riu, eixa li l’hem donat al Magre i estem ultimant els passos per a poder començar a fer-la en la zona adjacent al poliesportiu, que és una zona on ja no hi ha problemes d’inundabilitat. Amb tot este treball al llit del riu, al carrer Reverendo Rafael Peris es queda com un coll de botella. Estan ja fent el projecte per a, també amb una subvenció del MITECO, poder substituir el camí per un molt més permeable. Per tant, reconstruïm però ho fem millorant les infraestructures de cara a futures avingudes.
L'assignatura pendent d'esta legislatura és l'espai polivalent que volem fer perquè les associacions i joves puguen celebrar festes i esdeveniments"
—Durant les obres de la Ronda Oest es va trobar una necròpolis que podria ser andalusina. Temps arrere, durant les obres de reurbanització del centre històric, es va descobrir un pou d’època musulmana. Es plantegen algun projecte museístic a la ciutat?
—No vull advançar molt, però estem en ello. Esta setmana tenim una reunió respecte a este tema. Pel que fa al pou que va eixir en la plaça, sí que està clara l’actuació que es preveu: posar un vidre perquè puga ser visible. En la ronda, els arqueòlegs estan treballant per, primer, desenterrar i, després, fer totes les analítiques per poder determinar de quina època són i, en funció de quina època siguen, la normativa ja ens indicarà on hem de depositar les restes. El cronista està en contacte amb ells per a poder documentar tot el que tenim, perquè crec que és important poder deixar eixe llegat a tots els futurs carletins. I també tinc una bona notícia, perquè portem molts anys treballant perquè el Pla General tinga un catàleg de protecció del nucli històric i ja tenim l’informe favorable de Patrimoni. Queda l’aprovació de la Direcció Territorial d’Urbanisme l’aprove, que és un pur tràmit.
Després, continuem treballant en futurs projectes, encara relacionats amb la dana, com puguen ser els diners que ens han arribat d’Europa, del Fons de Solidaritat, que els destinarem pràcticament tots a temes de clavegueram. Estem redactant projectes per a poder licitar quan abans i que puguen executar-se les obres, sobretot en la zona del Cortijo, en la zona de la Ronda, també en algun col·legi.
Fora d’açò, com deia, hem continuat en projectes que teníem previstos. Hem acabat la rehabilitació d’un depòsit dels Pinets. Hem habilitat la Casa de la Cultura com a Casa de la Dansa, amb el saló d’actes com a una aula per a El Trencall, que necessita un espai definitiu. Totes les associacions locals relacionades amb la dansa estan allí ubicades en les diferents aules.
—Queda pendent algun compromís adquirit amb el seu mandat?
—L’assignatura pendent d’esta legislatura és l’espai polivalent que volíem fer fora de la localitat perquè tant falles, associacions i joves puguen celebrar festes, esdeveniments i demés. Eixe seria el principal. I tenim un altre tema, que sí que volem assumir-lo encara en esta legislatura, que és l’habilitació d’una aula d’estudis 24 hores. Tenim el projecte fet i m’agradaria que poguérem licitar enguany.
—Quines diria que són les necessitats més urgents del municipi ara mateix?
—Ens falta un poc més de consciència i col·laboració ciutadana en qüestions de neteja, però sobretot en recollida de trastos. Hem passat d’un dia al mes a dos dies al mes i ara ja són dos dies a la setmana que fem recollida gratuïta de trastos porta a porta. I n’hi ha molta gent que ho complix i cada vegada són més els que criden per a que arrepleguem trastos, però encara n’hi ha moltíssima gent que deposita trastos fora del lloc. Estem passant la fase del canvi de contenidors. És de veres que generem més residus que mai, però cal gestionar-los i al final el ciutadà ha de saber que la llei ens obliga a repercutir el cost de la gestió dels residus. Si complim les normes, tot és més econòmic i, si no les complim, tot és més car. Si hem de posar tots els dies un servei d’arreplega de trastos, això suposa un increment de la taxa. Hem passat a la recollida de càrrega lateral perquè és més econòmica, amb una persona en el camió és suficient. Però clar, si tiren bosses fora, ja necessitem més persones.
Estem treballant en educadors ambientals. I jo crec que ara, si en els pròxims mesos comencem obres de sanejament en el barri del Cortijo, les necessitats més urgents les tindríem assumides.
La meua intenció és presentar-me com a candidata; hem començat un projecte, hem avançat molt, però crec que encara podem continuar aportant a Carlet"
—A banda de la neteja, la millora de la seguretat sol ser una reivindicació ciutadana quan les ciutats comencen a créixer. Quina és la situació a Carlet?
—Ara mateixa estem en processos selectius de policia per incrementar la plantilla perquè tenim vacants. Ja s’han iniciat, esperem que en els pròxims mesos es puguen incorporar set persones més, sabeu que és una cosa que es demora molt.
Estan doblant torns per a poder garantir serveis. És de veres que n’hi ha bona col·laboració en la Guàrdia Civil, però que també a voltes els falta personal i que Policia Local es dedica molt a seguretat ciutadana, quan realment no és la seua competència.
Tinguérem una junta de seguretat fa una setmana i les dades que baralla la Guàrdia Civil mostraven que estàvem baixant. Tinguérem el cas d’una persona que havia tingut 28 detencions i finalment ha entrat en la presó. I que eixa persona estiga en la presó i no estiga en el carrer, ens està donant tranquil·litat. Igual que eixa n’hi ha dos o tres més. No poden baixar mai la guàrdia. Encara que s’ha millorat la llei contra la multireincidència, la justicia va molt lenta.
—Revalidarà la seua candidatura per al 2027?
—En principi, la meua intenció és presentar-me com a candidata. Em trobe amb ganes, em trobe animada.Crec que hem començat un projecte, hem avançat molt, hem fet moltes coses, però crec que encara podem continuar aportant a la ciutat de Carlet. I seran els carletins els que decidiran si ens donen l’aprovat o no, però sí, ens presentarem a l’examen.