Ir al contenido principal

Els Premis Literaris Ciutat d’Alzira baten un nou rècord amb un 52 % més d’originals presentats

La 38a edició rep 430 obres i presenta els finalistes del Premi Didín Puig i la programació de les Jornades Culturals dedicades a l’Any Jaume I

Marta
Presentació de les candidatures del III Premi Didín Puig i de les Jornades Culturals de la 38a edició dels Premis Literaris Ciutat d'Alzira.
Presentació de les candidatures del III Premi Didín Puig i de les Jornades Culturals de la 38a edició dels Premis Literaris Ciutat d'Alzira. // EPDA

Añadir El Periodico de Aquí como fuente preferida de Google de forma gratuita.

Activar ahora

Els Premis Literaris Ciutat d’Alzira han arrancat la 38a edició amb una xifra rècord de participació: 430 originals presentats, un 52 % més que en l’edició anterior. L’organització, a càrrec de l’Ajuntament d’Alzira i Edicions Bromera, ha donat a conéixer també els finalistes del III Premi Didín Puig a la trajectòria cultural i social i la programació de les Jornades Culturals, que s’estendran durant octubre i començament de novembre.

Marc Granell, Saó i l’AVL opten al Premi Didín Puig

El III Premi Didín Puig, patrocinat per Caixa Popular, reconeix persones i entitats destacades pel seu compromís amb la cultura i la societat valencianes. Les tres candidatures finalistes són el poeta Marc Granell, una de les veus més rellevants de la poesia valenciana contemporània, reconegut per la seua extensa trajectòria literària i el compromís constant amb la llengua i la cultura valencianes; la revista Saó, que celebra cinquanta anys de trajectòria com a referent de la cultura, el pensament i la informació en valencià, i l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), pel seu paper en la defensa, la promoció i la normalització del valencià.

La ciutadania podrà votar la candidatura guanyadora del 15 d’octubre al 3 de novembre, a través del web del premi. El guardó es lliurarà el 6 de novembre durant la gala dels Premis Literaris, al Gran Teatre d’Alzira.

Més originals en totes les categories

L’augment de participació s’ha registrat en totes les modalitats. El Premi de Novel·la Ciutat d’Alzira ha rebut 110 manuscrits, seguit del Premi de Poesia Ibn Hafaja, amb 90, i del Premi de Teatre Palanca i Roca, amb 59.

La resta de categories han sumat 46 originals en el Premi Internacional Enric Solbes d’Àlbum Il·lustrat; 41 en el Premi de Narrativa Juvenil Carme Miquel; 36 en el Premi de Narrativa Infantil Vicent Silvestre; 29 en el Premi d’Assaig Mancomunitat de la Ribera Alta, i 19 en el Premi Europeu de Divulgació Científica Estudi General.

A més, Edicions Bromera ha duplicat la dotació del Premi de Narrativa Infantil Vicent Silvestre fins als 6.000 euros, una quantitat que el situa entre els guardons de literatura infantil més ben dotats del territori. Amb este increment, l’editorial reforça el seu compromís amb la literatura infantil i les col·leccions escolars. Bromera publicarà les obres guanyadores de totes les modalitats.

L’editora de Bromera, Susanna Lliberós, ha destacat que el rècord de participació demostra que "la literatura valenciana viu un moment de gran vitalitat". En este sentit, ha assenyalat que els premis continuen sent un espai de referència per a descobrir noves veus i reforçar el vincle entre la cultura i la ciutadania.

Les Jornades Culturals reivindiquen la figura de Jaume I

La programació cultural tindrà com a fil conductor el 750é aniversari de la mort de Jaume I i combinarà activitats literàries, divulgatives i lúdiques per a diferents públics. Entre les propostes hi ha una activitat d’animació lectora amb l’escriptor Pasqual Alapont i la seua obra La xiqueta que va desafiar Jaume I, una actuació de Cabrafotuda a l’IES Rei en Jaume i la taula redona "Els territoris de Jaume I", organitzada per la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura.

El programa inclou també la xarrada "La criptografia: missatges secrets al llarg de la història", a càrrec de José Nicanor Alonso Álvarez i Miguel Ángel Mirás Calvo, guanyadors de l’últim Premi Europeu de Divulgació Científica Estudi General. La programació completa es pot consultar en el web de les Jornades Culturals i Literàries.

El regidor de Cultura, Israel Pérez, ha subratllat que les jornades busquen acostar la cultura a nous públics i fomentar el pensament crític. "La cultura no és només allò que heretem, sinó també allò que som capaços de construir per al futur", ha afirmat.

Per la seua banda, l’alcalde d’Alzira, Alfons Domínguez, ha reivindicat el compromís de la ciutat amb la literatura i la llengua valencianes, així com la vinculació històrica del municipi amb Jaume I. Segons ha assenyalat, la commemoració dels 750 anys de la mort del rei permet posar en valor el paper d’Alzira en la història del poble valencià.

La gala del 6 de novembre, presentada per l’actriu i còmica Maria Juan amb la col·laboració del dramaturg Carles Alberola, donarà a conéixer els veredictes de les diferents modalitats i el guanyador del Premi Didín Puig. La música de Faixa i Titana, amb una proposta que combina música electrònica i cant tradicional valencià, completarà la vetlada al Gran Teatre, que continuarà després al Cercle Alzireny la Gallera.

Sobre el autor

Marta
MARTA COLLADO CASCALES

PERIODISTA

Ver biografía
Lo más leído